Sălașu de Sus, rapid în accesarea fondurilor de mediu pentru mașini electrice
Magdalena Șerban
Unii primari hunedoreni și-au încercat deja norocul în noua sesiune deschisă prin programul Rabla 2024, derulat prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), asta în condițiile în care instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale beneficiază de ecotichet în cuantum de 120.000 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, fără a fi obligate să predea spre casare unul uzat. Printre autoritățile care au vrut să prindă trenul investițional se numără Sălașu de Sus.
Două în trecut, una acum
„În 19 martie a debutat programul Rabla 2024, din care Programul Rabla Plus are un buget record, de 1 miliard de lei, fiind încurajată înlocuirea autovehiculelor uzate cu altele noi și mai puțin poluante. Am aplicat pentru o mașină electrică. Ar fi o ocazie foarte bună să primim un ecotichet pentru a o achiziționa. Suntem un UAT mic, fără posibilități financiare cât să ne permitem să ne apucăm de cumpărat mașini. Umblăm cu ce avem, dar drumurile trebuie făcute fie pe la București, la semnat de contracte de finanțare pentru proiectele accesate cu succes, fie pe la ADR Timișoara, tot pentru investiții, așa că vorbim de mulți kilometri adunați și de uzură, bineînțeles. Reducem și emisiile de CO2, în acest fel, nemaipoluând. La ora actuală avem o Dacia Logan veche de circa 12 ani, iar piesele, reparațiile și mentenanța, în general, au devenit costisitoare. Mai avem și un Duster, de 4 ani, nu putem spune că e vechi, dar am vrea totuși să trecem pe ceva hibrid. Poate se vor lansa și astfel de programe. Însă acum, dacă tot nu trebuie să punem bani de la noi, ci putem să ne încadrăm în aceste fonduri de mediu, era clar că ar fi fost o mare prostie să nu ne dăm silința. Din ediția trecută, mai avem câștigate încă două mașini electrice. Viitorul verde este din ce în ce mai aproape și dorim să-l pregătim, din timp”, a transmis primarul din Sălașu de Sus, Ioan Vlad (foto).
Detalii pe site-ul AFM
Trebuie adăugat că programele se vor desfăşura în etape, în limita sumelor alocate. Astfel, la Rabla Clasic, pentru persoane juridice, UAT-uri şi instituţii publice, sesiunea a fost deschisă în 19 martie, iar fondurile alocate sunt de 60 de milioane de lei pe categorie. Pentru persoanele fizice sunt disponibile 180 de milioane de lei, iar sesiunea este deschisă până în 25 noiembrie 2024. În cadrul Rabla Plus, Etapa I, pentru persoane juridice sunt disponibile 140 de milioane de lei, o sumă similară fiind alocată şi pentru UAT-uri şi instituţii publice, respectiv 140 de milioane de lei. Etapa I pentru persoane fizice este deschisă în perioada 19 martie – 18 august 2024, iar fondurile disponibile sunt de 420 de milioane de lei. Etapa a II-a a Rabla Plus se va derula în perioada 19 august – 19 septembrie 2024, persoanele juridice având la dispoziţie 60 de milioane de lei, iar UAT-urile şi instituţiile publice tot 60 de milioane de lei. Etapa a II-a pentru persoane fizice se va derula în perioada 19 august – 25 noiembrie 2024, cu fonduri de 180 de milioane de lei. De altfel, în anii viitori va tot scădea bugetul Rabla Clasic și banii vor fi direcționați spre Rabla Plus, astfel că se va ajunge la un moment în care Rabla Clasic, așa cum îl știm în prezent, va dispărea, fiindcă nu va mai fi subvenționată de stat achiziția de mașini pe benzină sau pe motorină. Vor fi subvenții doar pentru electrice și pentru hibride. Rămâne de văzut atunci ce fel de hibride vor fi incluse: doar cele Plug-in sau și cele „mild”.