Bretea Română marchează noi ascensiuni investiționale
Magdalena Șerban
Când spui dezvoltare locală, spui investiții accesate pe diverse axe, cu precădere europene, deci bani nerambursabili. Altfel nu ai nici o șansă să mergi mai departe cu capul sus și să admiri ce lași în urmă. În comuna Bretea Română, din nou vor ajunge sume foarte mari, transpuse prin proiectele câștigate pentru implementare.
Patru mari obiective prin „Anghel Saligny”
Unul dintre programele de investiții luate cu asalt de primarii din întreaga țară este „Anghel Saligny”. Asta, deoarece e loc de mai bine pentru oricare zonă, ținând cont de statistica publicată de autorități, și anume că în România, 68% din totalul de drumuri județene și comunale nu sunt modernizate, 5,33 milioane de locuitori nu beneficiază de sistemul public de alimentare cu apă, 8,48 milioane de locuitori nu sunt conectați la sisteme de canalizare, iar 70% din totalul localităților nu sunt racordate la rețeaua de distribuire a gazelor naturale. Comuna Bretea Română are propriile nevoi pe care conducerea de aici le vrea soluționate din bani atrași prin proiecte. ,,Am accesat această axă pentru extinderea rețelei de canalizare în satele Ocolișul Mare și Bățălar. Este un obiectiv de investiții nou și însumează peste 8 milioane de lei. Din punct de vedere tehnic, trebuie menționat că lungimea de rețea este de 13.731 metri, mai exact include un număr de 550 locuitori echivalenți. Un al doilea proiect cu aceeași sursă de finanțare solicitată vizează îmbunătățirea rețelei de drumuri de interes local în comuna noastră (Ocolișul Mare, Ruși, Măceu, Vâlcele, Vâlceluța, Vâlcelele Bune, Plopi, Gînțaga și Covragiu) și semnifică o valoare totală de peste 14 milioane de lei. Lungimea prevăzută este de 14.398 de metri. Lucrările, pe lângă cele de asfaltare propriu-zisă, sunt de consolidare, asigurare acces la proprietăți, amenajare trotuare, locuri de parcare oprire/ staționare și acostament. Al treilea proiect depus are ca scop modernizarea de străzi și ulițe în Vâlcele, Bățălar, Bretea Română și Vâlcelele Bune. Valoarea totală cifrează peste 4 milioane de lei, iar lungimea stipulată e de 3.900 de metri (asigurare acces la proprietăți, trotuare, locuri de parcare oprire/staționare și, bineînțeles, asfaltare). Un al patrulea demers constă în înființare rețea de distribuție gaze naturale (Bățălar, Bercu, Bretea Română, Bretea Streiului, Covragiu, Gânțaga, Ocolișul Mare, Ruși, Măceu, Vâlceluța, Vâlcele, Vâlcelele Bune și Plopi) pe o lungime de 58.075 de metri. Ca număr estimat de gospodării, deci viitori beneficiari prin racordare, e 1.538. Valoarea totală depășește 35 de milioane de lei, fiind una dintre cele mai mari investiții accesate. Inițial, proiectul a fost depus pe filiera Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) și face parte din cele 105 documentații de la nivel național declarate eligibile și apoi transferate pe Anghel Saligny pentru a se semna contractul de finanțare”, a afirmat Gruia Răzvan Ionescu (foto), primarul din Bretea Română. De adăugat că tocmai pe acest considerent, bugetul Programului Național de Investiții ”Anghel Saligny” a fost suplimentat cu 15,5 miliarde de lei. Astfel, alocările totale în perioada 2021-2028 sunt de 65,5 miliarde de lei.
Pentru măsurile de protecție
În altă ordine de idei, pericolele sanitare au cam pândit din umbră în ultimii ani, așa că s-a abordat și capitolul medical (uman și veterinar). În paralel, drumurile de exploatație agricolă au atras și ele atenția aleșilor locali. ., Prin Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) am aplicat pentru modernizare rețele de drumuri agricole la nivel comunal, suma totală aferentă fiind de aproape 6 milioane de lei. Vor fi deservite 1000 de hectare de teren. Contractul de finanțare este semnat și urmează procedura de atribuire, apoi startul lucrărilor. Ce mai avem tot prin AFIR reprezintă un proiect de creștere a capacității operaționale de prevenire a apariției pestei porcine africane prin achiziționarea de instalații de dezinfecție și dezinsecție (5 atomizoare, turn mobil, instalație de dezinfecție gen tunel). Contractul de finanțare a fost semnat și se află în implementare, urmând să ne fie furnizate echipamentele în valoare totală de aproape 200.000 de lei. Totodată, din pricina vremurilor incerte și a faptului că pandemia COVID a făcut mult rău omenirii, am încercat să ne raportăm la situație și am urmărit ca prin POIM, pentru școala gimnazială din Bretea Română, grădinița cu program normal din Vâlcelele Bune, cea din Plopi și școala primară din Măceu, să obținem susținere financiară pentru dotarea cu dispozitive și echipamente de protecție necesare prevenirii infectării cu SARS-COV2. Contractul de finanțare a fost semnat și urmează să respectăm pașii birocratici legali până la implementare. Valoarea netă a investiției este de peste 1.200.000 de lei”, a mai punctat edilul.
Undă verde
Iar pentru că noile coordonate investiționale anunță o traiectorie schimbată, s-a ținut cont de previziuni. ,,Prin Administrația Fondului pentru Mediu sunt stipulate cinci puncte de încărcare electrică (Bretea Română, Bățălar, Gînțaga, Ruși și Vâlcele), totul având o valoare (cu TVA inclus) de 950.000 de lei. Poate că unii se vor gândi că am exagerat sau ne-am pripit cu un asemenea obiectiv, dar cetățenii trebuie să știe că viitorul deja a bătut la ușă, iar lucrurile vor evolua într-un ritm mai alert ca și până acum. Nu doar că mașinile electrice, nepoluante, vor ajunge alternativa ce va câștiga teren în fața celor pe bază de combustibil, ci vor fi preferate deoarece generează costuri zero la impozite și nu produc nici noxe. Ba mai mult, viitoarele alocări externe vor ține cont, pentru declararea eligibilității, dacă un UAT are sau nu astfel de stații de încărcare. Așa că ne pregătim. Prin Inspectoratul Școlar am depus solicitare pentru două microbuze școlare noi, electrice. Cele cu care se parcurg rutele acum sunt uzate, se strică și necesită bani de reparații și întreținere. Nu mai vorbim de confort. Au suficienți ani, undeva peste zece, deci sunt forjate. Deservesc peste 100 de copii pe care ne dorim să-i știm în siguranță ori de câte ori urcă și coboară din aceste mijloace de transport”, a anunțat primarul. Per ansamblu, prin abordarea axelor de fianțare s-au atins principalele puncte sensibile ce trebuie rezolvate, însă lista lor rămâne deschisă, urmând altele care își așteaptă rândul.