Bretea Română marchează noi ascensiuni investiționale­­

Magdalena Șerban

Când spui dezvoltare locală, spui in­vestiții accesate pe diverse axe, cu pre­cădere europene, deci bani neram­bursabili. Altfel nu ai nici o șansă să mergi mai departe cu capul sus și să admiri ce lași în urmă. În comuna Bretea Română, din nou vor ajunge sume foarte mari, transpuse prin pro­iec­tele câștigate pentru implementare.

Patru mari obiective prin „Anghel Saligny”
Unul dintre programele de investiții luate cu asalt de primarii din întreaga țară este „Anghel Saligny”. Asta, deoa­rece e loc de mai bine pentru oricare zonă, ținând cont de statistica publicată de autorități, și anume că în România, 68% din totalul de drumuri județene și comunale nu sunt modernizate, 5,33 milioane de locuitori nu beneficiază de sistemul public de alimentare cu apă, 8,48 milioane de locuitori nu sunt co­nec­tați la sisteme de canalizare, iar 70% din totalul localităților nu sunt ra­cordate la rețeaua de distribuire a ga­zelor naturale. Comuna Bretea Română are propriile nevoi pe care conducerea de aici le vrea soluționate din bani atrași prin proiecte. ,,Am accesat această axă pentru extinderea rețelei de canalizare în satele Ocolișul Mare și Bățălar. Este un obiectiv de investiții nou și însu­mea­ză peste 8 milioane de lei. Din punct de vedere tehnic, trebuie menționat că lungimea de rețea este de 13.731 metri, mai exact include un număr de 550 locuitori echivalenți. Un al doilea proiect cu aceeași sursă de finanțare solicitată vizează îmbunătățirea rețelei de dru­muri de interes local în comuna noastră (Ocolișul Mare, Ruși, Măceu, Vâlcele, Vâl­celuța, Vâlcelele Bune, Plopi, Gîn­țaga și Covragiu) și semnifică o valoare totală de peste 14 milioane de lei. Lungimea prevăzută este de 14.398 de metri. Lucrările, pe lângă cele de as­fal­tare propriu-zisă, sunt de consolidare, asigurare acces la proprietăți, ame­na­jare trotuare, locuri de parcare oprire/ sta­ționare și acostament. Al treilea proiect depus are ca scop moder­ni­za­rea de străzi și ulițe în Vâlcele, Bățălar, Bretea Română și Vâlcelele Bune. Va­loarea totală cifrează peste 4 milioane de lei, iar lungimea stipulată e de 3.900 de metri (asigurare acces la proprietăți, trotuare, locuri de parcare oprire/stațio­nare și, bineînțeles, asfaltare). Un al pa­trulea demers constă în înființare rețea de distribuție gaze naturale (Bățălar, Bercu, Bretea Română, Bretea Streiului, Covragiu, Gânțaga, Ocolișul Mare, Ruși, Măceu, Vâlceluța, Vâlcele, Vâlcelele Bune și Plopi) pe o lungime de 58.075 de metri. Ca număr estimat de gos­po­dării, deci viitori beneficiari prin racor­dare, e 1.538. Valoarea totală depă­șeș­te 35 de milioane de lei, fiind una dintre cele mai mari investiții accesate. Inițial, proiectul a fost depus pe filiera Progra­mului Operațional Infrastructură Mare (POIM) și face parte din cele 105 do­cu­men­tații de la nivel național declarate eligibile și apoi transferate pe Anghel Saligny pentru a se semna contractul de finanțare”, a afirmat Gruia Răzvan Ionescu (foto), primarul din Bretea Română. De adăugat că tocmai pe acest considerent, bugetul Programului Național de Investiții ”Anghel Saligny” a fost suplimentat cu 15,5 miliarde de lei. Astfel, alocările totale în perioada 2021-2028 sunt de 65,5 miliarde de lei.

Pentru măsurile de protecție
În altă ordine de idei, pericolele sanitare au cam pândit din umbră în ultimii ani, așa că s-a abordat și ca­pi­tolul medical (uman și veterinar). În pa­ralel, drumurile de exploatație agricolă au atras și ele atenția aleșilor locali. ., Prin Agenţia pentru Finanţarea Investi­ţi­i­lor Rurale (AFIR) am aplicat pentru modernizare rețele de drumuri agricole la nivel comunal, suma totală aferentă fiind de aproape 6 milioane de lei. Vor fi deservite 1000 de hectare de teren. Contractul de finanțare este semnat și urmează procedura de atribuire, apoi startul lucrărilor. Ce mai avem tot prin AFIR reprezintă un proiect de creștere a capacității operaționale de prevenire a apariției pestei porcine africane prin achiziționarea de instalații de dezin­fecție și dezinsecție (5 atomizoare, turn mobil, instalație de dezinfecție gen tunel). Contractul de finanțare a fost semnat și se află în implementare, ur­mând să ne fie furnizate echipa­men­tele în valoare totală de aproape 200.000 de lei. Totodată, din pricina vre­murilor incerte și a faptului că pan­demia COVID a făcut mult rău omenirii, am încercat să ne raportăm la situație și am urmărit ca prin POIM, pentru școa­la gimnazială din Bretea Română, gră­dinița cu program normal din Vâl­celele Bune, cea din Plopi și școala pri­mară din Măceu, să obținem susținere financiară pentru dotarea cu dispo­zi­tive și echipamente de protecție ne­ce­sare prevenirii infectării cu SARS-COV2. Contractul de finanțare a fost semnat și urmează să respectăm pașii biro­cra­tici legali până la implementare. Valoa­rea netă a investiției este de peste 1.200.000 de lei”, a mai punctat edilul.

Undă verde
Iar pentru că noile coordonate investiționale anunță o traiectorie schimbată, s-a ținut cont de previziuni. ,,Prin Administrația Fondului pentru Mediu sunt stipulate cinci puncte de încărcare electrică (Bretea Română, Bățălar, Gînțaga, Ruși și Vâlcele), totul având o valoare (cu TVA inclus) de 950.000 de lei. Poate că unii se vor gândi că am exagerat sau ne-am pripit cu un asemenea obiectiv, dar cetățenii trebuie să știe că viitorul deja a bătut la ușă, iar lucrurile vor evolua într-un ritm mai alert ca și până acum. Nu doar că mașinile electrice, nepoluante, vor ajunge alternativa ce va câștiga teren în fața celor pe bază de combustibil, ci vor fi preferate deoarece generează cos­turi zero la impozite și nu produc nici noxe. Ba mai mult, viitoarele alocări ex­terne vor ține cont, pentru declararea eligibilității, dacă un UAT are sau nu astfel de stații de încărcare. Așa că ne pregătim. Prin Inspectoratul Școlar am de­pus solicitare pentru două micro­buze școlare noi, electrice. Cele cu care se parcurg rutele acum sunt uzate, se strică și necesită bani de reparații și întreținere. Nu mai vorbim de confort. Au suficienți ani, undeva peste zece, deci sunt forjate. Deservesc peste 100 de copii pe care ne dorim să-i știm în siguranță ori de câte ori urcă și coboară din aceste mijloace de transport”, a anunțat primarul. Per ansamblu, prin abordarea axelor de fianțare s-au atins principalele puncte sensibile ce trebuie rezolvate, însă lista lor rămâne des­chisă, urmând altele care își aș­teaptă rândul.

 

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.