Procurorii caută în judeţ vagoanele vândute la fier vechi

3 mai 2017 | Adauga un comentariu

Natalia Bumbac

Mascaţii au descins ieri în mai multe localităţi din judeţ pentru a percheziţiona domiciliile, sediile de firmă şi birourile unor suspecţi din dosarul devalizării CFR Marfă, prin vinderea la fier vechi la preţuri subevaluate a vagoanelor destinate casării.
Percheziţii la o firmă din Deva
Potrivit purtătorului de cuvânt al DIICOT, oamenii legii au căutat probe şi documente la punctul de lucru al firmei Tawil Metal Recycling din Deva, situat pe strada Depozitelor şi la un birou de la Post Revizie Vagoane Simeria. De asemenea, au fost percheziţionate domiciliile unor suspecţi din Orăştie, Simeria, Petrila, Petroşani, municipiul Hunedoara şi din comuna Băcia. În total, de la noi din judeţ au fost duse la audieri la sediul DIICOT Timişoara, structură teritorială care instrumentează dosarul, opt persoane. În acelaşi dosar au fost efectuate peste 50 de percheziţii pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţelor Timiş, Caraş-Severin, Prahova, Mehedinţi, Călăraşi, Arad, Teleorman şi Dâmboviţa, fiind duse la audieri în jur de 40 de persoane. Acţiunea coordonată de procurorii şi poliţiştii de la Crimă Organizată, ajutaţi şi de alte structuri, vizează destructurarea unui grup infracţional organizat, format din mai multe persoane, specializate în infracţiuni de delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.
Oţel vândut la preţ de ruginituri
Anchetatorii susţin că în 2016, la nivelul Companiei CFR Marfă s-a format o reţea de persoane care includea indivizi de la conducerea societăţii de transport. Aceştia au subevaluat 2.450 de vagoane destinate casării şi apoi vândute unei firme de colectare a deşeurilor feroase din Călăraşi, diferenţa dintre preţul real şi cel subevaluat al vagoanelor rămânând în folosul cumpărătorului. „Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucureşti, în baza unei proceduri de licitaţie deschisă a 2.450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria «deşeu fier vechi greu» şi «deşeu fier vechi special» (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară”, se arată într-un comunicat al DIICOT.
Au premeditat totul
Mai grav de atât, anchetatorii susţin că „vânzătorii de vagoane” au premeditat toată tranzacţia, în conivenţă cu reprezentanţii firmei de colectare a deşeurilor. „S-a constatat că, deşi oferta de vânzare iniţiată de către reprezentanţii societăţii de transporturi feroviare pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 tone fier vechi, ulterior, contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu ofertantul firmei de colectare a menţionat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2.450 de vagoane. Preţul de achiziţie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru «deşeu fier vechi greu» era de 175,88 euro/tonă, iar pentru «deşeu fier vechi special» (oţel) era de 218,90 euro/ tonă”, susţin procurorii. În concluzie, deşeurile au fost vândute la mai puţin de jumătate din preţul lor real.
Ameninţaţi cu destituirea de pe post
„Traficanţii de vagoane” erau organizaţi pe paliere, pe primul nivel era conducerea executivă a CFR Marfă, pe al doilea nivel funcţionarii de la sucursalele societăţii din Timişoara, Braşov, Galaţi, Craiova, Cluj şi Constanţa, iar pe al treilea – reprezentanţii firmei de colectare a fierului vechi. Toată această structură a fost extinsă până la nivelul comisiilor de casare din sucursalele CFR Marfă, unde au fost infiltraţi oameni care să se ocupe de întocmirea documentaţiei de casare a vagoanelor în vederea preluării lor. Astfel, din toate documentele necesare procedurii „cu ştiinţă, s-a omis menţionarea cantităţilor de deşeuri de oţel şi de fier greu”, susţin procurorii. „De asemenea, unii dintre reprezentanţii firmei de colectare a deşeurilor au exercitat, la nivel local, constrângeri asupra membrilor comisiilor de casare, ameninţând intervenţia pe lângă conducerea unităţii în vederea destituirii din funcţie, în cazul în care nu se conformau planului infracţional. Cele 2.450 de vagoane supuse casării însumează cantităţile de 35.002,12 tone de oţel şi 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fier vechi. Prejudiciul cauzat prin activitatea infracţională este în sumă de 6.313.748,52 euro”, se precizează în comunicatul DIICOT.
Percheziţiile au fost efectuate cu sprijinul specialiştilor din cadrul DGA, poliţiştilor de la IPJ Timiş, SRP Transporturi Timişoara şi Grupării de Jandarmi Mobilă „Glad Voievod” Timişoara.

Publicat in: Actualitate


Scrie un comentariu

Protected by Webpro.ro
Citește articolul precedent:
Din gelozie, i-a băgat cuţitul sub coaste

Un bărbat de 34 de ani din Sibiu a ajuns în spatele gratiilor după ce a înjunghiat cu cuţitul un...

Două condamnări pentru hoţul de cărbune agresiv

Daniel Coloman Vas, zis „Frosco”, va ajunge în penitenciar pentru că a băgat în spital un paznic care nu l-a...

Spărgătorul de farmacii va sta aproape trei ani închis

Recidivistul din municipiul Lupeni, abia ieşit din închisoare, ajunge iarăşi după gratii pentru că a dat mai multe spargeri, în...

Închide