Mesagerul financiar-fiscal

Despre noile case electronice de marcat şi conectarea la serverul ANAF

Prin O.U.G. nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, s-a introdus obligaţia ca toţi operatorii economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie, să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale (AMEF).
Obligaţiile angajaţilor care au în atribuţiile de serviciu utilizarea casei de marcat:
1. emiterea bonului fiscal pentru toate bunurile sau serviciile încasate cu numerar, cu cardul sau cu bonuri valorice prestate cu valoarea corectă a livrării şi/sau prestării;
2. emiterea bonului fiscal fără a conţine date eronate, înmânarea bonului fiscal clientului de către operatorul aparatului de marcat electronic fiscal şi/sau eliberarea facturii la solicitarea clientului;
3. verificarea permanentă a îndeplinirii obligaţiei de a afişa anunţul de atenţionare privind obligativitatea casei de marcat; utilizarea registrului special în situaţia defectării aparatului electronic de marcat şi emiterea de chitanţe şi facturi la solicitarea clientului – numai în această situaţie;
4. anunţarea administratorului sau notificarea unităţii acreditate pentru service, desemnată de distribuitorul autorizat ori, după caz, distribuitorul sau reprezentantul acestuia, în momentul constatării defectării aparatelor de marcat electronice fiscale;
5. întocmirea de documente justificative pentru sumele de bani introduse/extrase în/din sertarul casei de marcat, altele decât cele provenite din încasarea cu numerar a contravalorii bunurilor livrate cu amănuntul şi a serviciilor efectuate către populaţie sau cele utilizate pentru a acorda rest clientului.
Întrucât România rămâne singura ţară din Europa în care trecerea veniturilor prin casele de marcat ale agenţilor economici nu se verifică electronic, direct de pe serverele ANAF, ci doar local, prin controale făcute de inspectorii fiscali la sediul agenţilor economici şi în scopul combaterii evaziunii fiscale, executivul a hotărât înlocuirea caselor de marcat cu jurnal pe hârtie (rolă jurnal) existente în prezent, cu unele cu jurnal electronic. Astfel, prin O.U.G. nr. 91/2014, aprobată prin Legea nr. 267/ 2015, se stabileşte că operatorii economici care încasează integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct de către populaţie sunt obligaţi să utilizeze case de marcat electronice fiscale.
Ce sunt, de fapt, aceste case de marcat obligatoriu a fi utilizate? Casele de marcat cu jurnal electronic salvează tranzacţiile efectuate în format electronic şi nu se mai utilizează rola jurnal. Acestea sunt echipate cu sistem GPRS, adică vor avea încorporat un card SIM cu un modul GPRS cu ajutorul căruia se va face legătura cu serverul ANAF prin Internet şi, astfel, se vor transmite date în timp real si raportul la sfârşitul zilei către autoritatea fiscală.
Dacă se întrerupe conexiunea la Internet, aparatul lucrează independent şi oferă aceleaşi facilităţi utilizatorului. După reluarea conexiunii, aparatul transmite automat datele complete pentru toate bonurile fiscale emise în timpul deconectării. Dacă se pierde conexiunea mai mult de 72 ore, datele fiscale se transmit la reconectare. Datele se stochează pe o memorie SDCARD de cel puţin 8 Gb, în interiorul casei de marcat.
Autentificarea la serverele ANAF se va face pe baza certificatului casei de marcat, emis pe numele operatorului economic.
Operatorii economici din zonele unde nu există conexiune la Internet vor fi obligaţi să salveze datele pe o memorie externă şi să le transmită către ANAF prin mijloace fizice, adică pe stick, la perioade de maximum 60 zile.
Prin noile prevederi legale, noile case de marcat vor fi conectate la un sistem de supraveghere şi monitorizare, pentru transmiterea datelor către ANAF, fiind întocmit, în formă electronică, un registru naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţe şi în sectoarele municipiului Bucureşti, iar supravegherea şi monitorizarea aparatelor de marcat electronice fiscale se va realiza de către ANAF. În acest sens, operatorii economici vor fi obligaţi să asigure conectarea la distanţă a aparatelor de marcat electronice fiscale, pentru transmiterea de date fiscale către ANAF.
Termenul pentru achiziţionarea caselor de marcat cu jurnal electronic, care le vor înlocui pe cele actuale cu jurnal pe hârtie, a fost modificat, prin intermediul Ordonanţei Guvernului nr. 20/2017 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 705 şi care a intrat în vigoare din 03.09.2017.
Astfel, contribuabilii mari şi cei mijlocii trebuie să înlocuiască actualele aparate până la 1 iunie 2018, în timp ce pentru contribuabilii mici a fost păstrat termenul de 1 august 2018.
Nici interdicţia de a mai comercializa aparate de marcat cu rolă jurnal, programată să se aplice din 1 octombrie 2017, nu va mai intra în vigoare la această dată, astfel că aceste case cu jurnal pe suport de hârtie vor mai putea fi vândute pentru câteva luni suplimentare.
Totodată, noile modele de case de marcat vor fi supuse unui nou proces de autorizare, proces ce va fi efectuat de către o altă instituţie, diferită de instituţia care eliberează în prezent avizele tehnice.
Concluzia ce reiese din cele precizate mai sus este că în acest moment, pe piaţa din România nu există aparate de marcat electronice fiscale (AMEF) care să corespundă noilor prevederi legale. Singurele AMEF care se pot comercializa şi utiliza în prezent, sunt cele autorizate conform reglementărilor existente.
Recomandare: Dacă întâlniţi, în momentul de faţă, furnizori de echipamente fiscale care precizează că deţin spre comercializare case de marcat conforme cu noua legislaţie, solicitaţi-le o declaraţie scrisă din care să reiasă veridicitatea afirmaţiilor acestora, declaraţie în baza căreia puteţi face, ulterior, reclamaţie – ajutând astfel la sancţionarea celor care fac publicitate înşelătoare.

 

Rubrică susţinută de TVG Tax Audit srl Deva
Societate de consultanţă fiscală • Societate de audit financiar
email: [email protected]

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura