Obiecte de prestigiu și însemne ale puterii la muzeul devean
Adriana Năstase
Expoziția de la Muzeul Civilizației Dacice și Romane din Deva mai are multe piese de o valoare inestimabilă. Este vorba și de vasul-pasăre era folosit în ceremonii religioase. Artefactul aparține epocii mijlocii a bronzului și a fost descoperit la Uroi – Sigheti. Cel mai probabil vasul a fost folosit pentru scos și turnat lichide în cadrul săvârșirii unor ceremonii religioase.
Stări de pericol
Cultul păsării este prezent în Bazinul Carpatic și este atribuit importanței acordate zborului păsării care face legătura între cer și pământ, între pământeni și zei, între lumea de aici și lumea de dincolo. Păsările de apă simbolizau și legătura între apă și aer, iar absența păsărilor de apă din jurul lacurilor sau râurilor era interpretată ca posibile stări de pericol, însă prezența lor aducea liniște fiind mesageri ai spiritelor naturii.
Friză, de perete, din lut, cu capete de taur
Friza este un artefact care aparține epocii timpurii a eneoliticului și a fost descoperit la Turdaș – Luncă. Piesa provine din partea superioară a canatului ușii de la intrare în locuință sau a făcut parte dintr-o clădire cu rol de cult – sanctuar.
Sceptrele din corn de cerb, descoperite la Șoimuș – Teleghi, aparțin epocii mijlocii a neoliticului și erau obiecte de prestigiu în societatea umană din perioada respectivă, însemne ale puterii, încărcate de simboluri şi semnificaţii oculte.
Brățara sau verigă cu semi-ove celtică, o piesă arheologică descoperită în condiții necunoscute
Brăţara face parte din colecția veche de arheologie a muzeului devean, iar condiţiile în care a fost descoperită nu sunt cunoscute. Unica precizare referitoare la descoperirea artefactului este la locul de proveniență, respectiv zona Uroi. Piesa este artefactul de acest tip descoperit în cea mai sudică zonă din Transilvania. De obicei, asemenea brăţări provin din descoperiri funerare şi se purtau fie la mână, fie la gleznă, exclusiv de femei, deseori având în inventar și lănțişoare de bronz pentru gât şi centură din fier pentru talie. Brăţara de la Uroi a fost confecţionată prin turnare, două dintre semi-ove fiind turnate împreună, iar a treia separat. Dimensiunile piesei indică probabilitatea ca această podoabă să fie destinată purtării pe gleznă.
O altă piesă este placa de marmură din Colonia Dacică Sarmizegetusa. Relieful care reprezintă cuplul Sucellus și Nantosuelta a fost descoperit în Colonia Dacica Sarmizegetusa la finele secolului al XIX-lea de către Teglas Gabor si Kiraly Pal. Face parte dintr-un grup de trei piese care redau cuplul de divinități celtice, descoperite la nord de amfiteatru, ceea ce a dus la presupunerea existentei aici a unui templu dedicat lor.