Obiecte de prestigiu și însemne ale puterii la muzeul devean

Adriana Năstase

Expoziția de la Muzeul Civilizației Dacice și Romane din Deva mai are multe piese de o valoare inestimabilă. Este vorba și de vasul-pasăre era folosit în ceremonii religioase. Arte­fac­tul aparține epocii mijlocii a bron­zului și a fost descoperit la Uroi – Sigheti. Cel mai probabil vasul a fost folosit pentru scos și turnat lichide în cadrul săvârșirii unor ceremonii reli­gioase.

Stări de pericol
Cultul păsării este prezent în Bazinul Carpatic și este atribuit importanței acor­date zborului păsării care face legă­tura între cer și pământ, între pământeni și zei, între lumea de aici și lumea de dincolo. Păsările de apă sim­bolizau și legătura între apă și aer, iar ab­sența păsărilor de apă din jurul la­cu­ri­lor sau râurilor era interpretată ca po­si­bile stări de pericol, însă prezența lor aducea liniște fiind mesageri ai spiri­te­lor naturii.
Friză, de perete, din lut, cu capete de taur
Friza este un artefact care aparține epocii timpurii a eneoliticului și a fost descoperit la Turdaș – Luncă. Piesa provine din partea superioară a cana­tului ușii de la intrare în locuință sau a făcut parte dintr-o clădire cu rol de cult – sanctuar.
Sceptrele din corn de cerb, des­co­pe­rite la Șoimuș – Teleghi, aparțin epocii mijlocii a neoliticului și erau obiecte de prestigiu în societatea umană din pe­ri­oada respectivă, însemne ale puterii, încărcate de simboluri şi semnificaţii oculte.

Brățara sau verigă cu semi-ove celtică, o piesă arheologică descoperită în condiții necunoscute
Brăţara face parte din colecția veche de arheologie a muzeului devean, iar condiţiile în care a fost descoperită nu sunt cunoscute. Unica precizare refe­ri­toare la descoperirea artefactului este la locul de proveniență, respectiv zona Uroi. Piesa este artefactul de acest tip descoperit în cea mai sudică zonă din Transilvania. De obicei, asemenea bră­ţări provin din descoperiri funerare şi se purtau fie la mână, fie la gleznă, exclusiv de femei, deseori având în inventar și lănțişoare de bronz pentru gât şi centură din fier pentru talie. Brăţara de la Uroi a fost confecţionată prin turnare, două dintre semi-ove fiind turnate îm­preună, iar a treia separat. Dimensiunile piesei in­dică probabilitatea ca această podoabă să fie destinată purtării pe gleznă.
O altă piesă este placa de marmură din Colonia Dacică Sarmizegetusa. Relie­ful care reprezintă cuplul Sucellus și Nantosuelta a fost descoperit în Colonia Dacica Sarmizegetusa la finele secolului al XIX-lea de către Teglas Gabor si Kiraly Pal. Face parte dintr-un grup de trei piese care redau cuplul de divinități celtice, descoperite la nord de amfiteatru, ceea ce a dus la presu­pu­nerea existentei aici a unui templu dedicat lor.