Comunitate

Vața de Jos: Cu utilaje în teren și proiecte în lucru

Magdalena Șerban

În această perioadă, conducerea pu­blică din Vața de Jos se pregătește pen­tru accesarea unui obiectiv important prin PNRR. Totodată, a finalizat lu­cră­rile la căminul cultural din Târnava de Criș.

Eforturi financiare proprii
„Ne concentrăm pe mai multe planuri, deodată. Zilele trecute, de exemplu, am dus la bun sfârșit reabilitarea interioară a Căminului Cultural din satul Tîrnava de Criș. S-au realizat modificări multiple, de la schimbarea acoperișului (pentru a preîntâmpina degradarea interioarelor ce trebuiau renovate), la montare de gre­sie, înlocuirea tâmplăriei, imple­men­tarea unui sistem de încălzire/răcire pe bază de aparate de climă, înălțarea ta­va­nului, etc. Investiția s-a materializat din bu­getul local și la anul sperăm să ne ocupăm și de partea de exterior. Tot în intervalul acesta desfășurăm lucrări în regim de urgență la consolidarea dru­mu­lui DC173, în localitatea Prăvăleni, deoa­rece ne confruntăm cu o surpare ce a afectat porțiunea de drum la întra­rea în satul Ciungani. Ca urmare a inun­da­țiilor, întâmpinăm problema asta. Am depus anul trecut un proiect la Com­pa­nia Națională de Investiții pentru acest demers, dar să vedem cum decurg lucrurile. Efectiv, s-a rupt jumătate de drum și oprește astfel trecerea cu ma­șini mari. Am primit bani de la Guvern pentru inundații, însă în momentul eva­luării daunelor nu s-a observat nimic în arealul respectiv, apa lucrând pe de­de­supt. De nu interveneam cu utilajul pe care îl avem în dotarea pr­imăriei și cu cel al societății Apele Române, satul Ciungani ar fi rămas izolat. E drumul de bază pentru oamenii de aici, așa că ajun­gea blocat. Suntem ajutați de cei de la Apele Române și doresc să le mulțu­mesc pentru că au răspuns prompt ne­voilor noastre. Făcând un scurt istoric, amin­tesc că utilajul achiziționat de noi a deservit deschiderii a numeroase dru­muri din Prăvăleni și Ciungani, dove­din­du-și utilitatea. Bineînțeles, același lucru urmează să-l facem în toate localitățile aparținătoare. Și o altă noutate e că vom trece la modernizarea de ulițe în Târnava de Criș și Prăvăleni. Concomitent, con­ti­nuăm întabularea de drumuri, poduri și podețe pe care avem în plan să le mo­dernizăm și ne aflăm în faza de obținere de avize și autorizare pentru a scoate la licitație capela de la Târnava de Criș. De asemenea, în perioa­da de față exe­cu­tăm și lucrări de decol­matare a șanțului de scurgere a apei pluviale pe lângă DC 172, în lo­ca­litatea Prihodiste, tot cu utilajul pro­priu”, a afirmat Liviu Ioan Lință (foto), primarul din Vața de Jos.

Bani europeni pentru blocurile din localitate
În altă ordine de idei, alesul are și un apel de făcut, adresat exclusiv celor care locuiesc la bloc. ,, Rog, cu acest prilej, pro­prietarii de apartamente și gar­so­ni­e­re din blocurile 56 și 12 din Vața de Jos să depună la sediul nostru, mai exact la biroul Urbanism, actele necesare pentru proiectul pe care dorim să-l depunem prin Planul Național de Redresare și Reziliență
(PNRR), în vederea anvelopării edi­fi­ciilor. Aceste acte trebuie aduse cât mai urgent, până în data de 11.04.2022 și cons­tau în extras CF, contract de vân­zare-cumpărare, schița apartamentului /garsonierei. Este o șansă cu care poate nu ne vom mai întâlni altădată și trebuie fructificată, din plin. Una e ca omul să scoată bani din buzunar (deci să facă economii serioase pentru a-și permite acest gen de reabilitare, în general) și alta e când finanțarea vine de la Uniunea Europeană. E un tren ce trebuie prins”, a concluzionat edilul. Mai trebuie precizat că la nivelul fiecărui imobil, lucrările de re­no­vare energetică propuse trebuie să determine reducerea minimă a con­su­mului de energie cu cel puțin 50 la sută în comparație cu consumul anual de ener­gie pentru încălzire dinainte de re­no­vare. Valoarea maximă eligibilă a pro­iec­tului corespunde unui cost unitar pentru lucrările de renovare de 200 Euro/m2 (arie desfășurată), fără TVA. La acesta se adaugă costurile de instalare obligatorie a cel puțin o stație de în­căr­care pentru vehiculele electrice (25.000 Euro/stație). Totodată, pe lângă ope­ra­ți­u­nile clasice de anvelopare, PNRR mai fi­nanțează și lucrări de izolare a pla­foa­nelor subsolurilor, montarea de sisteme de aerisire și ventilare mecanică (sau re­pararea celor vechi) și chiar montajul de aparate de încălzit sau de aer con­di­ționat pentru casa scării. De altfel, este sin­gurul program în care suma este eligibilă integral, iar locatarii nu vor trebui să vină cu o parte de cofinanțare.

 

 

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura