Actualitate

Misterul dispariției lui Rudolf Diesel, inventatorul motorului diesel

Rudolf Diesel s-a născut pe 18 martie 1858 pe Rue Notre Dame de Nazareth din Paris, fiind al doilea din cei trei copii ai emi­gran­ților bavarezi Elise și Theodor Diesel. Tatăl său era legator de cărți, dar a fost nevoit să își schim­be profesia și în Franța și-a des­chis un mic atelier de pielărie.

Planuri spulberate
Din cauza dificultăților financiare ale familiei, la scurt timp după naș­te­re băiatul a fost dat spre îngrijire unei familii de fermieri din Vincennes, alături de care și-a petrecut primele nouă luni ale vieții. A fost apoi luat înapoi de părinți, dar problemele financiare nu se rezolvaseră, așa că a lucrat în atelierul tatălui său, livrând clienților produse de marochinărie. Rudolf a urmat școala gimnazială și s-a dovedit a fi un elev foarte bun, la vârsta de 12 ani a primit medalia de bronz de la Société pour l’Instruction Elémentaire și în 1870 avea de gând să se înscrie la Ecole Primaire Supérieure. Planurile sale au fost spulberate la izbucnirea Războiului franco-prusac, pentru că familia a fost nevoită să plece din Paris, la fel ca mulți alți germani, și s-a stabilit la Londra. Înainte de sfârșitul răz­bo­iului, mama sa l-a trimis pe băiat, care împlinise vârsta de 12 ani, la Augsburg, la mătușa și unchiul său, Barbara și Christoph Barnickel. Ast­fel a devenit elev al Colegiul Voca­țio­nal Regal County, unde unchiul preda matematică, iar la vârsta de 14 ani, Rudolf le-a scris părinților spu­nându-le că vrea să ajungă inginer. În 1873, s-a înscris la nou-înființata Școală Industrială din Augsburg, iar doi ani mai târziu a primit o bursă de merit de la Politehnica Regală Bava­reza din München, devenind elev al profesorului Carl von Linde.

Brevete
După încheierea studiilor, în 1880, a plecat la Paris, unde l-a asistat pe fostul său profesor la proiectarea și construcția unei fabrici moderne de refrigerare, devenind directorul insti­tuției un an mai târziu. În 1883, Diesel s-a căsătorit cu Martha Flasche și a continuat să lucreze pentru Linde, obținând numeroase brevete de invenție atât în Germania, cât și în Franța, iar la începutul anului 1890, s-a mutat la Berlin împreună cu soția și copiii săi, Rudolf Jr, Heddy și Eugen. Deoarece nu i s-a permis să folosească brevetele pe care le dezvoltase în timp ce era angajatul lui Linde pentru a-și dezvolta pro­priile idei, a decis să-și părăsească fostul dascăl și să-și extindă preo­cupările dincolo de domeniul fri­gorific.

Invitat de amiralitatea britanică
Pe 28 septembrie 1913, Rudolf Diesel a dispărut în mod misterios, în timp ce călătorea la bordul vaporului “Dresden”, de la Anvers spre Alnwick, exact când vasul traversa Canalul Mânecii. Inginerul fusese invitat de amiralitatea britanică la o consfătuire privind aplicarea motorului său la navele comerciale și militare, în seara aceea fusese văzut pentru ultima oară plimbându-se pe puntea vaporului, iar a doua zi nu a mai fost găsit. Bagajele sale au fost descoperite intacte în cabină, se vedea că nu dormise în pat, pijamaua era așezată pe marginea unui scaun și ceasul se afla pe noptieră. Pălăria și pardesiul inginerului au fost descoperite pe o balustradă de lângă punte, frumos împăturite. Decesul a fost înregistrat pe 29 septembrie.

O cruce desenată
Zece zile mai târziu, echipajul ambarcațiunii olandeze Coertsen a găsit cadavrul unui bărbat care plutea în estuarul Eastern Scheldt, dar corpul era într-o stare de descompunere atât de avansată încât nu a putut fi recunoscut. De altfel, nici nu a fost adus la bord, dar marinarii au luat obiectele personale (o cutiuță pentru medicamente, portofelul, cartea de identitate, un cuțit de buzunar și husa pentru ochelari) din haine și au lăsat cadavrul în mare. Pe 13 octombrie, aceste articole au fost identificate de fiul lui Rudolf, Eugen Diesel, ca aparținând tatălui său. Ziarele timpului au consacrat pagini întregi acestei întâmplări, emițând diferite ipoteze: sinucidere, accident sau crimă. Enigma cazului Diesel nu a fost dezlegată nici până astăzi, dar printre speculațiile care se fac încă este și aceea că inventatorul a fost victima marilor trusturi petroliere care se pare că au pus la cale asasinarea sa pentru a împiedica perfecţionarea motorului care le deranja interesele financiare. La scurt timp după dispariția lui Diesel, soția sa, Martha, a deschis o geantă pe care soțul ei i-o dăduse chiar înainte de ultima sa călătorie, cu indicația de a nu o deschide până săptămâna următoare. Femeia a descoperit suma de 20.000 de mărci germane în numerar, adică 120.000 de dolari astăzi, și o serie de rapoarte financiare care indicau faptul că conturile lor bancare erau practic goale. Se pare că în jurnalul care a fost descoperit în cabina inginerului, la fila care indica data de 29 septembrie 1913, era desenată o cruce, dar această informație nu a apărut în rapoartele oficiale ale investigatorilor care au anchetat dispariția misterioasă a lui Rudolf Diesel.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura