Microbuze electrice pentru transportul elevilor din comuna Totești
Magdalena Șerban
Foarte multe localități din țară se folosesc de microbuze școlare cu o vechime de peste un deceniu și cu mulți kilometri la bord. Unele ar trebui casate, deoarece nu doar că sunt mari consumatoare de resurse, ci nu mai prezintă siguranță maximă în trafic. Primarul din Totești, Tiberiu Pasconi, ar vrea ca situația să se schimbe.
Le sunt vitale
„Am înaintat o solicitare ca, prin Inspectoratul Școlar al Județului Hunedoara, să primim două microbuze școlare noi, electrice. În prezent avem două, dar unul este chiar foarte uzat și problematic, de aceea circulă pe o distanță scurtă, adică parcurge o singură rută, zilnic. Per total, 160 de elevi au nevoie de asigurarea transportului. Noi, la nivel local, avem doar școli primare (Păclișa, Reea și Cârnești), iar pentru clasele V-VIII, respectiv liceu, copiii fac naveta la Hațeg, așa ca aceste două microbuze ne sunt de bază. De fapt, ne sunt indispensabile. Deasta ne dorim unele care să le înlocuiască”, a explicat edilul din Totești, Tiberiu Pasconi (foto). De subliniat că pe lângă microbuzele şcolare, unităţile administrativ teritoriale vor primi şi o finanţare suplimentară de 1.400 de euro pentru staţia electrică de încărcare. Vehiculele vor fi cumpărate din bani europeni, de către Ministerul Educaţiei, apoi transferate către primăriile care au făcut cereri în acest sens. Includerea unei astfel de componente în Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) reprezintă o şansă de a reduce rata abandonului şcolar, Microbuzele au o capacitate de 8+1 locuri, respectiv 16+1 locuri, iar singurele cheltuieli care vor trebui asigurate de către UAT-uri sunt cele legate de întreţinerea lor, piesele de schimb şi plata salariilor pentru şoferi. La nivel național, în total vor fi repartizate 1.860 de microbuze școlare electrice și încă 2.500 de microbuze școlare hibrid.