Cum pot contesta hunedorenii facturile aberante. Pașii ce trebuie făcuți pentru a scăpa de coșmar

Mai mulți hunedoreni s-au trezit, în aceste zile, cu facturi foarte mari la energia electrică pe care au con­sumat-o. Costurile au ajuns și până la 1.000 de lei pentru o garsonieră, o sumă foarte mare, pe care puțini și-o permit să o plătească. Cei care nu sunt de acord cu aceste valori au la dis­poziție o procedură simplă prin care pot contesta facturile.

Notificarea furnizorului
Valoarea facturilor la utilități a în­ce­put să crească mult peste ceea ce își permit să plătească românii de rând. În unele cazuri, furnizorii au emis câte o factură care să acopere consumul nu doar pentru o lună ci pentru două. Iar acest lucru face ca situația să fie mai dificilă. Reprezentanții companiilor de electricitate susțin că nu au avut su­ficient timp la dispoziție pentru a emite facturi pentru fiecare lună în parte.
Ei susțin că întârzierile se datorează procedurilor de actualizare a sistemului informatic cu noul plafon care va intra în vigoare din luna septembrie. Expli­cația nu-I ajută cu nimic pe con­su­matorii casnici, care trebuie să plă­teas­că sume uriașe. cei care nu sunt de acord cu această procedură și care cred că aveau de plată o sumă mai mică, pot urma o serie de pași pentru a con­testa costurile mult prea mari. În primul rând, conform procedurilor în vigoare, consumatorul nemulțumit de va­loarea facturii trebuie să notifice fur­nizorul, în scris, și să solicite explicații. Totodată, acesta trebuie să solicite furnizorului metrologia contorului pen­tru a-l compara cu indexul vechi. În ca­zul în care răspunsul primit, care trebui să sosească în termen de 15 zile, nu este favorabil, persoana nemulțumită se poate adresa cu sesizări către ANRE sau direct la Autoritatea Națională pen­tru Protecția Consumatorului (ANPC).
Zilele trecute, Marius Chiriac, direc­tor general în cadrul ENEL a explicat cum a fost aplicată ordonanța de ur­gență pe energie în cazul noilor facturi emise în această perioadă. El a oferit soluții românilor pentru a evita chel­tu­ielile excesive la curentul electric. Di­rec­torul ENEL susține că a explicat cli­enților motivul pentru care au primit facturi cu costuri mari.
„Am avut o primă schemă de sub­ven­ționare până la sfârșitul lunii martie, în care toți clienții casnici au beneficiat
de plafonare. Ulterior, de la data de
1 aprilie legislația s-a schimbat, în sensul în care o categorie relevantă de clienți și anume cei care au consumat în anul 2021. Așa s-a făcut încadrarea, conform reglementării”, a declarat Marius Chiriac.
Directorul a precizat că acei clienți care au consumat peste 300 kwh/lună intră într-o categorie specială. Astfel, facturile lor la electricitate au fost calculate după o formulă legată de costul mediu de achiziție al furnizorului, iar acest lucru a dus la o creștere sem­nificativă a prețului.