Abandonul şcolar ia amploare

03 elevi

Nicoleta Popa

Sărăcia, lipsa interesului pentru educaţie şi ignoranţa părinţilor duc la creşterea numărului de elevi care părăsesc şcoala. În topul abandonului şcolar sunt învăţăceii de gimnaziu.
Anul trecut, aproape 140 de elevi din judeţul Hunedoara au renunţat la învăţătură. Din aceştia, 83 sunt de la gimnaziu (clasele V-VIII), 31 din clasele de liceu obligatorii (IX-X) şi 22 din învăţământul primar (clasele I-IV). Cei mai mulţi dintre aceştia sunt din mediul rural, iar părinţii sunt cei care le refuză dreptul la educaţie, fie pentru că nu au bani să îi trimită la şcoală, fie pentru a se ocupa de treburile gospodăreşti.
Din verificările noastre, am constatat că majoritatea elevilor care renunţă la carte, o fac cu acordul părinţilor. Aceştia sunt ţinuţi acasă, pentru a se ocupa de gospodărie, sau chiar pentru a avea grijă de fraţii mai mici, ori pentru simplul fapt că părinţii nu au bani să-i susţină la şcoală. Au fost şi cazuri în care copiii au plecat cu familia în străinătate şi nu au anunţat unităţile şcolare. Prin programele „Cornul şi laptele” şi „Bani de liceu” Inspectoratul Şcolar încearcă să vină în sprijinul celor nevoiaşi şi să reducă numărul celor care renunţă la învăţătură”, a declarat inspectorul general şcolar, Alexandru Lăutaru. 

Sărăcia, ignoranţa…
Cauzele care generează acest fenomen sunt multiple. Una dintre cele mai des întâlnite este condiţia socio-economică a familiei. Abandonul şcolar se regăseşte cel mai adesea în rândul familiilor defavorizate şi este generat de sărăcie, marginalizare, ignoranţă, dezinteres faţă de şcoală. Unii dintre elevii claselor gimnaziale renunţă în primii ani de studiu, rămânând să dea o mână de ajutor în gospodăriile proprii. Accesul la educaţie al copiilor provenind din familii sărace este o problemă atât de natură educaţională, cât şi socio-economică. „Imposibilitatea unui părinte de a asigura pacheţelul de mâncare zilnic, a îmbrăcămintei sau a încălţămintei pentru fiecare sezon sunt un alt pas spre abandon. Climatul familial are, de asemenea, un rol hotărâtor în cauzele de abandon şcolar. Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) oferă consiliere atât părinţilor, cât şi copiilor, pentru a înţelege necesitatea de a merge la şcoală. Dacă este un caz social, noi oferim familiilor bani pentru rechizite şi, împreună cu Primăria, încercăm să îi ajutăm”, a declarat Viorica Popescu, directorul general al DGASPC Hunedoara.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.