Politica si administratie

Soluţii pentru corelarea sistemului de învăţământ cu piaţa muncii

România are nevoie de forţă de muncă bine plătită şi calificată. În faţa noilor provocări, au trebuit găsite soluţii imediate şi eficiente. Corelarea sistemului de învăţământ cu piaţa muncii şi promovarea studiului dual sunt posibile răspunsuri la provocările actuale legate de forţa de muncă.
Spre exemplu, sectorul construcţiilor din România a pierdut aproape 500.000 de angajaţi în ultimii 28 de ani. În consecinţă, Parlamentul şi Guvernul României susţin domeniul construcţiilor prin măsuri dedicate – fiscale, sociale, investiţii – dar şi măsuri de recunoaştere a acestei bresle care, în mod concret, a construit şi va construi România. Acest sector a devenit prioritate naţională, iar salariul minim brut lunar în construcţii a ajuns la 3.000 de lei.
Foarte mulţi specialişti au plecat din ţară în căutarea unor venituri mai bune şi a sosit vremea ca România să devină parte a soluţiei. Astfel, în paralel cu măsurile privind încurajarea învăţământului profesional, sau cu măsuri concrete fiscale, s-au făcut şi primii paşi către organizarea bursei locurilor de muncă în sectorul construcţiilor din România, destinată românilor de pretutindeni. În acest sens, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, alături de Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, împreună cu reprezentanţii Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii, ai sindicatelor, Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi EURES, lucrează pentru a stabili etapele în care se va desfăşura proiectul, în vederea încurajării întoarcerii în ţară a românilor care muncesc peste hotare. În acest sens, angajatorii interesaţi, care au locuri de muncă disponibile, trebuie să actualizeze în permanenţă situaţia la AJOFM, ANOFM, astfel încât să fie vizibili în sistem.
Cât priveşte încurajarea învăţământului profesional, în cadrul Programului Operaţional Capital Uman au fost lansate mai multe linii de finanţare. Este vorba despre şapte apeluri de proiecte, patru dintre acestea fiind direct destinate corelării ofertelor educaţionale cu dinamica pieţei muncii. În acest moment, în cadrul Axei 6 sunt 244 de proiecte în implementare, începând cu 28.03.2018, în valoare totală de peste 280 de milioane de euro.
În derulare se află şi Programul „Bursa Profesională“, care are o valoare de 83 de milioane de euro şi de care ar urma să beneficieze peste 80.000 de elevi din clasele IX-XI din învăţământul profesional, inclusiv învăţământul dual, 20 la sută dintre elevi provenind din mediul rural. Bursa, în valoare de 200 lei, se acordă elevilor care frecventează învăţământul profesional, indiferent de veniturile părinţilor.
Tot pentru sprijinirea învăţământului profesional şi tehnic, în special pentru încurajarea dezvoltării învăţământului dual, Autoritatea de Management pentru POCU, împreună cu Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) lucrează la dezvoltarea unei fişe de proiect în valoare de aproximativ 90 de milioane de euro. Practic, un apel non-competitiv ce va avea în vedere acordarea de sprijin financiar în baza unor convenţii semnate între şcoală şi angajator pentru cheltuielile realizate de angajator şi şcoală cu elevul (burse, altele decât bursa profesională, echipamente, formare profesională).
Prin măsuri concrete şi efort constant, lucrurile se pot schimba în bine pentru unul dintre cele mai importante sectoare economice ale României.
deputat Natalia-Elena Intotero, Ministrul Românilor de Pretutindeni

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura