Actualitate

Ridicările de maşini au fost contestate la instanţa supremă . Şoferii ar putea răsufla uşuraţi

02-Ridicare-masini9795Oana Mihnea

Un recurs în interesul legii a instituţiei Avocatul Poporului ar putea da mari speranţe conducătorilor auto care parchează ilegal. Ridicările de maşini au fost contestate la instanţa supremă.

Consiliile locale îşi depăşesc atribuţiile
Totul porneşte de la ideea că instanţele judecătoreşti nu au punct de vedere unitar în ceea ce priveşte legalitatea hotărârilor consiliilor locale pentru reglementarea procedurilor de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar. Mai exact, procesul de ridicare este un domeniu rutier care este reglementat prin Codul Rutier, ori prin hotărârile consiliilor locale nu pot fi stabilite sancţiunile pentru cei care nu respectă regulile. Şi mai simplu, o hotărâre de CL nu poate să bată Codul Rutier, care este o lege. În motivaţia trimisă ÎCCJ de către Avocatul Poporului se specifică următorul lucru: „…apreciem că hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea autovehiculelor staţionate neregulamentar depăşesc competenţa ce revine consiliilor locale în această materie, fiind contrare prevederilor actelor normative cu forţă juridică superioară“.

Uite ridicarea, nu-i ridicarea
La art. 64 din OUG 195/2002, este menţionat faptul că ridicarea maşinilor, dispusă de poliţia rutieră, se realizează potrivit procedurii stabilite prin regulamentul de aplicare a ordonanţei de urgenţă. Cu toate acestea, Ministerul Administraţiei şi Internelor trebuia să aprobe regulamentul în termen de 30 de zile de la data publicării, prin hotărâre a Guvernului. Cu toate acestea, HG 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare nu cuprinde dispoziţii cu privire la procedura în care se execută ridicarea maşinilor. În aceste condiţii, la nivelul administraţiilor publice locale au fost adoptate o serie de acte cu caracter normativ, prin care s-a stabilit în detaliu procedura de ridicare a maşinilor, iar competenţele au fost atribuite unui serviciu care aparţine în egală măsură poliţiei rutiere, dar şi celei locale.

Acţiuni nejustificate
Motivarea Avocatului Poporului mai menţionează  faptul că, dacă prin Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 nu este reglementată procedura de ridicare, transport şi depozitare a autovehiculelor, „nu poate fi interpretată extensiv drept o omisiune a legiuitorului ce ar putea fi îndreptată prin voinţa unilaterală a autorităţii deliberative locale şi în nici un caz nu poate justifica demersul autorităţii locale de a adopta reglementări într-un domeniu rezervat prin lege în competenţa legislativă a Guvernului României.
„În consecinţă, adoptarea unor acte normative cu forţă juridică inferioară regulamentului aprobat prin hotărâre de Guvern încalcă prevederile art. 64 alin.(3) din OUG 195/2002. Avocatul Poporului solicită ÎCCJ să stabilească un mod unitar de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor legale şi toţi cei care se trezesc într-o bună zi fără maşină să aibă parte de acelaşi tratament.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura