REPERE MEDICALE. Microelementele

Dr. Biochimist Manuela ŞTEF

Micromineralele sunt minerale de care organismul are nevoie în cantităţi foarte mici. În corpul uman sunt prezente peste 60 de microminerale, zece dintre acestea fiind esenţiale (crom, cobalt, cupru, fluor, iod, fier, mangan, molibden, seleniu şi zinc). În cazul unei diete echilibrate, omul îţi poate extrage microelementele nece­sare din alimente,doza recomandată a acestora variind între 0,2 şi 18 mg pe zi.
Fierul este un microelement esenţial pentru formarea şi funcţionarea sângelui. Fierul intră în componenţa hemoglobinei, proteina care transportă oxigenul în toate celulele corpului şi participă la reacţiile de oxidare celulară. Organismul are nevoie de 10,0-18,0 mg de fier pe zi. Deficitul de fier poate produce anemie, afecţiune care apa­re mai ales în timpul copilăriei şi în timpul sarcinii. Fierul se găseşte în produse din ce­reale integrale, pâine, carne (în special în or­gane), peşte, fructe de mare, legume şi le­guminoase.
Zincul este un constituent esenţial al sis­temului enzimatic celular, are proprietăţi anti­bacteriene şi antiseptice jucând un rol important în imunitatea mediată de către celulă. Zincul este implicat în metabolismul vitaminelor şi al proteinelor şi în creşterea fătului şi a copilului. Deficienţa de zinc poa­te conduce la încetinirea sau chiar oprirea creşterii şi dezvoltării, imunitate scăzută şi vin­decarea lentă a rănilor. Zincul poate fi gă­sit în carne (în special în organe interne) şi în fructele de mare.
Manganul este important în creşterea şi dezvoltarea oaselor, buna funcţionare a ce­lulelor nervoase şi în metabolizarea pro­teinelor şi a acizilor graşi. Manganul este im­plicat în procesul de producere a laptelui matern. Deficitul de mangan se manifestă prin pierderea auzului, vertij, diabet, pa­ra­lizie, afecţiuni ale glandelor, ateroscleroză, hipoglicemie, alergii, epuizare, probleme arti­culare, atrofie pancreatica şi intoleranţă la glucoză. Apa este o sursă importantă de mangan, acesta găsindu-se şi în nume­roase fructe şi legume (fasole verde, varză, morcovi).
Cuprul este important pentru dezvoltarea oaselor şi a cartilajelor. El intră în compo­nenţa mai multor enzime şi proteine ale cor­pului, având rol în oxidarea fierului, apă­ra­rea antiinfecţioasăşi diverse reacţii chi­mice din corp. Deficitul de cupru apare cu precădere la prematuri şi sugari. Cuprul se găseşte în carnea de vită, produse din ce­reale integrale, fructe şi legume.
Iodul ajută la funcţionarea normală a glandei tiroide, având rolesenţial în sinteza hormonilor tiroidieni. Deficitul de iod poate determina alterarea producţiei de hormoni tiroidieni. Aportul de iod în dietă este asi­gurat de sarea iodată.
Seleniu are proprietăţi anticancerigene şi anti îmbătrânire şi intră în componenţa a peste 30 de proteine cu rol antioxidant, care luptă împotriva radicalilor liberi res­pon­sabili de apariţia a numeroase maladii degenerative cronice. De asemenea, re­glează secreţia hormonilor tiroidieni T3 şi T4, hormoni implicaţi în buna funcţionare a metabolismului. Deficitul de seleniu din or­ganism este responsabil de apariţia unor afecţiuni tiroidiene, infecţii frecvente, vin­decarea lentă a rănilor şi pierderi de me­morie. Cerealele integrale, nucile, semin­ţele, carnea de pasăre şi peşte sunt surse excelente de seleniu.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

stiri si ziare