Comunitate

Noile cărţi de identitate electronice mai mult încurcă decât ajută

Buletinul electronic a fost imple­men­tat la nivel național, iar interesul po­pulației este ridicat: sute de cărți de identitate au fost deja emise, iar peste 5.000 de cereri sunt în pro­ce­sare, arată cei de la Stiripesurse.
Cu toate acestea, tranziția către noul document vine cu probleme neaș­tep­tate care afectează atât cetățenii, cât și instituțiile publice sau private.

Mai puține date vizibile, mai multe în cip
Pe noua carte de identitate elec­tro­nică sunt înscrise la vedere chiar mai puține date decât pe vechiul buletin. Însă prin scanarea cipului încorporat, instituțiile pot accesa mult mai multe in­formații, ceea ce oferă teoretic o efi­ci­ență sporită în interacțiunea cu statul.
Una dintre cele mai importante mo­dificări este lipsa adresei de domiciliu pe suportul fizic, scrie Antena 3.
„Informația referitoare la domiciliu nu mai este tipărită tocmai pentru a facilita interacțiunea cu cetățeanul, pentru a-i permite ca într-un viitor în care își va schimba domiciliul să nu mai fie obligat să-și schimbe cartea electronică de identitate. Domiciliul se reînscrie la cererea cetățeanului”, a ex­plicat Cătălin Giulescu, director la Di­recția pentru Evidența Persoanelor.

Fără scanere, instituțiile nu pot verifica datele
Problema majoră este lipsa scan­ne­relor necesare pentru citirea cipului, dis­pozitive pe care cele mai multe ins­ti­tuții nu le au. Acolo unde este cerută dovada domiciliului – primării, far­ma­cii, cabinete de avocatură – accesarea datelor devine imposibilă fără aceste echipamente.
„Sunt probleme, într-adevăr, întrucât noi avem nevoie de anumite cititoare, asemenea pașapoartelor sau car­du­rilor de sănătate, pe care deja le cu­noaștem, pentru a putea identifica da­tele de domiciliu ale părții care se pre­zintă la cabinetul nostru de avocatură. În prezent, nu dispunem de aceste a­pa­rate”, a declarat Irina Tudorache, avocat.

Dovada domiciliului, o sarcină în plus pentru cetățeni
Pentru a compensa această lipsă, ce­tățenii pot descărca dovada do­mi­ciliului de pe platforma oficială a MAI. Însă și acest proces s-a dovedit dificil.
„Inclusiv eu mi-am schimbat cartea de identitate săptămâna trecută, iar până în prezent nu am reușit să acce­sez acest site al instituției, să mă lo­ghez în acea aplicație specială și să pot să-mi pot printa practic acel do­cu­ment unde să-mi fie prevăzut domi­ciliu”, a adăugat Irina Tudorache.
Autoritățile promit simplificarea pro­cesului prin digitalizare, însă infra­structura necesară lipsește, iar până la rezolvarea situației, cetățenii trebuie să se descurce cu o dublă povară ad­ministrativă.
„Trebuie să învățăm în administrația publică să luăm sarcina de pe umerii cetățeanului și prin niște inter­co­nec­tări, acele informații, acele date să le obținem noi, administrația publică, nu să-i mai impunem cetățeanului să le prezinte de fiecare dată”, a mai spus Cătălin Giulescu. (A.N.)

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura