Gura lumii 17.05.2011
Diversele tipuri de „arme psihologice” şi-au demonstrat deja eficacitatea şi în studii ştiinţifice şi în conflicte de tot felul. În lumea sportului, „armele psihologice” se manifestă sub forma încurajărilor suporterilor, a presiunii făcute de oficiali sau ultraşi asupra arbitrilor sau, mai recent, a manevrelor de culise „inventate” şi scoase la rampă pentru a-i ameninţa pe adversari. Cică o „fumigenă” de acest ultim tip a fost scoasă pe interval şi în conflictul deschis dintre două echipe din sudul judeţului, care se duelează pentru supremaţie în fotbalul judeţean. Una dintre echipe a anunţat, cu surle şi trâmbiţe, că va depune memoriu la mini-federaţia locală, pe motiv că rivalii ar fi folosit patru jucători străini într-un meci de campionat. Speriaţi ca de bombe atomice de respectiva ameninţare, cei care se simţeau cu musca pe căciulă s-au dat de mai multe ori peste cap pentru a şterge urmele erorii. Au concediat unul dintre jucătorii străini, au făcut diverse manevre pe la „pilele” din mini-federaţie şi chiar au încercat pe căi subterane să-i mituiască pe rivali, pentru a renunţa la memoriu. Până la urmă, „fumigena” s-a dovedit a fi aruncată la vrăjeală, întrucât posibilii reclamanţi au renunţat la depunerea memoriului, deoarece procedura doveditoare era prea complicată.
Avid după profit şi fără gram de respect faţă de clienţi, un hypermarket cu numele unei mari echipe de fotbal a găsit recent o soluţie ingenioasă, dar murdară, pentru creşterea încasărilor. Cică raionul de legume şi fructe al respectivei unităţi comerciale a fost invadat de produse cu un aspect foarte plăcut, dar care erau îngheţate pe interior, pentru că… acestea trăgeau mai mult la cântar. Numeroşi clienţi neatenţi s-au trezit că plătesc la casă mai mult decât de obicei pentru fructe şi legume, iar când doreau să consume produsele, constatau că acestea sunt fie îngheţate, fie fleşcăite. În urma numeroaselor reclamaţii primite de la cumpărători, operatorii hypermarketului au mutat respectivele produse din frigidere, în zona „fără frig”, iar aspectul acestora a devenit jalnic. A fost nevoie ca produsele cu pricina să înceapă să emane mirosuri îngrozitoare şi să alunge clienţii, pentru ca şefii hypermarketului să dispună aruncarea lor la gunoi, acolo unde de fapt le era locul.