Drumurile groazei

hantulescu 1Ioan Hănţulescu
Ce să mai vorbim de autostrăzi în România (şi, fireşte, şi în judeţul nostru), din moment ce nu suntem în stare să facem nici drumuri comunale şi judeţene. Cu atât mai puţin naţionale. Faceţi, de curioşi, o plimbare pe DN 76, de la Deva până la Brad. O să vă îngroziţi. Lucrările la acest proiect (unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din judeţul Hunedoara, în valoare de peste 210 milioane de euro) au început, pare-mi-se, în luna aprilie 2014. Deva-Oradea înseamnă 171 de kilometri şi reabilitarea a 44 de poduri şi pasaje. Asta ştie toată lumea. Problema e că, de atunci şi până acum, se revine cu cârpeli pe tronsoanele deja executate. După turnarea covorului asfaltic, cineva şi-a aminitit că trebuie făcute nişte podeţe pentru diferite fire de apă, altfel apa se va infiltra sub şosea. Apoi, spărturile în profunzime au modificat pânza freatică, unii rămânând fără apă în fântâni. Şi fără apă în reţeaua publică (aici nu-i sigur care anume e cauza, dar pot fi bănuite tot nişte lucrări aiurite, de proastă calitate) Diferenţele de nivel între şosea şi drumurile comunale adiacente sunt lăsate cu săptămânile şi cu lunile aşa, iar localnicii rămân izolaţi. Habar nu au pe unde mai pot intra sau ieşi din localităţile lor, fără a-şi buşi autoturismele. Grav e altceva: ce te faci cu bătrânii, cu bolnavii, cu vreun copil care are nevoie să meargă la medic urgent? Chemi elicopterul?
Aşadar, după cum spuneam, mai întâi se face consolidarea în profunzime şi se sapă de mama focului, apoi se pun toate straturile cuvenite, inclusive covorul asfaltic şi, dintr-o dată, cineva descoperă că undeva mai trebuie lăţită şoseaua, că dincolo nu e consolidată cum trebuie, că undeva, în proiect, nu s-a prevăzut un podeţ şi o scurgere pentru eventuale viituri etc. De ce? Nu am pretenţia că mă pricep la construcţii, dar am ochii cu „lunete“ la mine, şi pot să văd unde se lucrează de mântuială. Sau în dorul lelii. Apropo, aşa de curioşi, s-or fi apucând cei cu atribuţii să vadă câte imobile private s-au înălţat peste noapte pe traseul DN 76? Şi cu ce materiale? E lipsită de interes o acţiune de control în sensul ăsta?
Pe de altă parte, chiar şi acum se circulă, pe anumite porţiuni ale acestui drum naţional, tot pe un singur sens. Cu riscuri mari, credeţi-mă, pentru că, nu ştiu cum se face, dar parcă dinadins cineva nu a „setat“ semafoarele cum trebuie. Eu am „verde“, tot verde are şi ăla care vine din sens contrar. Sau, mai grav, semafoarele sunt OK, dar apare câte un „meseriaş“ grăbit, care nu ţine cont de nimic. După el se mai iau vreo câţiva şi, chiar dacă tu ai circulat regulamentar, te trezeşti în mijlocul unui ambuteiaj de mai mare dragul. Şi, credeţi-mă, tot ăia care s-au luat după un meseriaş grăbit sunt cu paraponul pus. Ce să faci? Aştepţi să te înjure toţi, apoi îţi vezi de drumul tău. Ăla care te-a blocat e deja departe. Cine ştie pe cine mai blochează, la alt semafor… Da, e de groază, dar sper să apară şi „meseriaşii“ din alte domenii, să pună totul în rânduială. Şi traficul, şi construcţiile. Că de educaţie, asta e mai greu să o rânduiască cineva, după o jumătate de secol de ghiolbănie!

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.