De ce conurbaţia Corvinaşi nu zona metropolitană Hunedoara

22 ianuarie 2010 | 3 Comentarii | Publicat in: Fara bascalie

Răspund în acest editorial unui cititor, care într-un comentariu postat miercuri, întreabă exact ca în titlu: de ce conurbaţia Corvina şi nu zona metropolitană Hunedoara?
Cred că am justificat de ce sunt un susţinător al asocierii oraşelor Deva, Hunedoara, Simeria şi pe viitor Călan, în ceea ce se numeşte deja „conurbaţia Corvina”. Proiectul iniţiat în urmă cu câţiva ani de preşedintele Mircea Ioan Moloţ prezintă, în opinia mea, mai multe avantaje, primul dintre ele fiind cel al unei fundamentări ştiinţifice şi nu rod al unui puseu de orgoliu, cu iz electoral, cum este zona metropolitană Hunedoara. Desigur că vor exista frustrări, de ce doar ei şi nu noi etc., numai că nu se poate să-i împaci pe toţi tot timpul.
Arhitectul Radu Radoslav a prezentat un studiu aprofundat referitor la evoluţia zonei Deva-Hunedoara-Simeria. Deşi a rezultat că într-un viitor mai mult sau mai puţin îndepărtat, Călanul va trebui inclus în această conurbaţie, studiul iniţial a fost făcut doar pentru primele trei oraşe menţionate. Au fost luate în calcul extrem de multe aspecte, geografice, demografice, de mediu, infrastructură, utilităţi, turism, învăţământ, mă rog, s-a lucrat sistematic, competent, poate este cel mai bine fundamentat proiect, aş îndrăzni să-i spun global, pe care l-am văzut. Esenţial este că nu a fost pus carul înaintea boilor, în sensul că necesitatea uniunii a apărut ca urmare a parcurgerii etapelor studiului, plecând de la evoluţia celor trei localităţi, începând cu anul 1912. La vremea respectivă, în 2006, proiectul a fost prezentat public, inclusiv de către postul DevaTV. În opinia mea, e uşor să spui că vrei o zonă metropolitană, hai s-o facem hei-rupist, pe hârtie, scoatem legea să fim primii, apoi mai vedem noi cum o aducem în realitate, dacă mai facem vreun studiu sau îngropăm totul, în buna tradiţie românească a formelor fără fond. Nu există alte argumente în favoarea zonei metropolitane, cel puţin deocamdată, în afara celor cu caracter strict afectiv şi emoţional.
Studiul arhitectului Radoslav a arătat clar că unirea celor trei localităţi se va produce cu sau fără voia noastră. Distanţele justifică acest aspect, între Deva şi Hunedoara fiind doar 18 kilometri, care se parcurg acum foarte repede. Nu la fel se pune problema cu Deva – Orăştie de exemplu, nimeni nu-şi imaginează o unificare realistă în următorii 25 de ani, să spunem.
Perfect de acord cu cititorul meu în ceea ce priveşte Hunedoara – de altfel, arhitectul Radoslav a spus că spaţiul turistic va fi pe axa Cetatea Devei – Castelul Corvinilor, ultimul devenind „placa turnantă” a turismului din zonă.
Prin urmare, deşi spaţiul este restrictiv, cel puţin la nivel de studiu, conurbaţia este la nivel de „s-a făcut”, există un proiect de lege în Parlament şi pentru ea, iar zona metropolitană este la nivel de „vom face…”, fără însă ca logica dezvoltării să susţină un asemenea experiment de proporţii. Şi, în plus, hai să facem ceva mai mic, să vedem dacă se poate, iar dacă va reuşi, nu avem decât să concepem câte zone metropolitane vrem. Ca simplu cetăţean, aş dori mai mult pledoarii pentru o autostradă Deva – Orăştie, decât mega-zone!

Comentarii (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Petre Lupu spune:

    Bine ca ti-a dat si tie Dumnezeu un pic de minte si ai iesit din linsul dosului puternicilor zilei.

  2. adie spune:

    CONURBATIA??…da poate fi conurbatia, pot fi idei cit mai fanteziste da atita timp cit copii ca vai de capul lor asteapta in gara Deva autocarele cu cetatenii care se intorc in tara de la lucru, asteapta pentru a fura si…fura!!ca-n codru!!atita timp cit situatia economica a locuitorilor merge din rau in mai rau, se lucreaza la negru cind se lucreaza, salarii de mizerie cind se dau,coruptia o “normalitate” aproape necesara, lucrari de urbanistica facute doar pentru a arata cine este mai tare-n figuri arhitectonico-geometrice, cind de fapt de la gara Deva pina in centru e o aventura sa vezi culoarea semafoarelor ca sunt acoperite de reclame…pentru cine conurbatia? cind toti tind sa o taie afara din tara pentru a cistiga de-o piine…se tot restructureaza centrele municipiilor Deva si Hunedoara si tot din punct de vedere urbanistic arata ca naiba…oho si cum se mai pune carul inaintea boilor pe plaiuri hunedorene, noi sa fim sanatosi ca se cistiga de-o piine si facind pe ziaristul cu osanale protibendadei aflata la conducere…ca doar se poarta si la capitala, sa fim sanatosi…

  3. dan bera spune:

    va multumesc domnule gruian pentru raspuns dar intrebarea de inceput era :ce are de castigat hunedoara?dar sunt multumit pentru ca ati ridicat problema acestei asocieri cum bine ati dumneavoastra si nu utopia domnului molot cu un singur primar din 2012 .asociere pentru atragere de fonduri europene pe turism ,mai ales promovare(eu impreuna cu niste prieteni am pus un banner in intersectie la santuhalm cu costuri minime)mediu ,ecologizarea platformei combinatului,chiar un parc pe malul cernei ,reabilitarea mocanitei hunedoara,terminarea proiectului cetatii devei.pot fii si eu utopic domnule gruian si sa cer asocierea cj hunedoara cu primaria hunedoara si sa cer construirea unui stadion ultramodern la hunedoara de 20 000 locuri?

Scrie un comentariu

stiri si ziare
Citește articolul precedent:
Ce înseamnã sã ai un primar şcolit de belgieni

Despre comuna Lelese, am putea vorbi ca despre buricul pământului printre comunele din România. Dacă în urmă cu vreo şapte-opt...

Cererea lui Şelaru a fost respinsă

Cererea lui Ioan Petru Şelaru (foto) de revizuire a dosarului în care este acuzat că a omorât în bătaie un...

Reduceri salariale

Pentru a demonstra că renunţă la „lux” ca să supravieţuiască echipa, oficialii Jiului au anunţat că vor reduce salariile jucătorilor,...

Închide