Cine va continua construcția Lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva?

Adriana Năstase
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat cei șase constructori care vor putea depune oferte la licitația pentru continuarea lucrărilor la lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva. Este vorba despre trei asocieri de firme din Turcia, constructorul austriac Strabag, italienii de la Pizzarotii, cei care de șapte ani tărăgănează lucrările la lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda, și o asociere de firme din Grecia.

De unde este finanțarea
Contractul prevede proiectarea și execuția secțiunii E și finalizarea secțiunii D, în lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel. Valoarea estimată este 1,36 – 1,56 miliarde de lei, finanțarea fiind asigurată din PNRR și bugetul de stat. Iată lista constructorilor selectați: 1. ASOCIEREA MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S., 2. ASOCIEREA SC ALSİM ALARKO SANAYİ TESİSLERİ VE TİCARET A.Ș – MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S., 3. KOLIN INSAAT TURIZM SANAYI VE TICARET ANONIM SIRKETI, 4. STRABAG SRL, 5. ASOCIEREA IMPRESA PIZZAROTTI & C SpA – PIZZAROTTI SA – RETTER PROJECTMANAGEMENT SRL, 6. ASOCIEREA TERNA TOURIST TECHNICAL AND MARITIME SA – INTRACOM CONSTRUCTIONS SOCIETE ANONYME TECHNICAL AND STEEL CONSTRUCTIONS (INTRAKAT).
Epopeea lotului 2
În anul 2013, în timp ce drumurile se aflau în subordinea lui Dan Șova (PSD), CNADNR (n.r. – actuala CNAIR) a contractat lucrările la Lotul 2 al autostrăzii A1 Lugoj–Deva cu Asocierea Salini Impregilo -Secol Spa pentru suma de 562 milioane de lei, finanțarea urmând să fie asigurată în proporție de 85 la sută din fonduri europene. În același an, Agenția de Protecție a Mediului a aprobat un acord de mediu, care impune modificarea proiectului inițial prin realizarea unor tuneluri, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele.Compania de drumuri a solicitat constructorului în 2015 să elaboreze un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a răzgândit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri. În paranteză fie spus, tunelurile reprezentau și singura variantă prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord să finanțeze nicio soluție care ar fi mutilat cadrul natural.
În primăvara anului 2017, în timp ce în fruntea transporturilor era Răzvan Cuc (PSD), CNAIR a reziliat parțial contractul pentru lotul 2, pe o porțiune de circa 9 km ce cuprinde zona de tuneluri din lotul 2. A fost o decizie extrem de proastă, cum avea să se dovedească 3 ani mai târziu.
Salini Impregilo a câștigat în 2020 procesul privind rezilierea abuzivă a contractului la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, care a obligat statul român să repună în contract constructorul și totodată să plătească despăgubiri de 230 milioane de lei, plus alte câteva milioane drept cheltuieli de judecată.
Lotul 2 Lugoj-Deva
Lungime: 28,75 km
Semnare contract: august 2013
Data emiterii ordinului de începere a lucrărilor: Noiembrie 2013
Termen estimat de finalizare a lucrărilor: Secțiunile A, B și C (Dumbrava – Margina au fost deschise traficului în martie 2017. Pentru secțiunile D și E nu există un termen estimativ de finalizare.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.