Cine se va ocupa de cimitirele din municipiul Deva?

03 cimitirul-bejanOana Mihnea

Ieri a avut loc o dezbatere publică pe tema aprobării regulamentului pentru organizarea şi funcţionarea cimitirelor de pe domeniul public al municipiului Deva. În acest sens, au fost puse în discuţie posibile viitoare variante.
Aprobarea acestui regulament este necesară în condiţiile în care anul trecut a intrat în vigoare noua lege a cimitirelor, care aduce câteva modificări în ceea ce priveşte administrarea locurilor de veci. Cimitirele aflate în proprietatea publică a municipiului Deva au fost date în administrare, folosinţă gratuită sau în asociere în baza hotărârilor Consiliului local din anii trecuţi. Vorbim despre cimitirul Ortodox Român Bejan, administrat de SC Urban Construct SA din 2008, Ortodox Român Deva III, administrat de Parohia Sfântul Vasile, cel Romano Catolic, dat Parohiei Romano Catolice în folosinţă gratuită pe 49 de ani, cimitirul Biserica Penticostală Sf. Emanuel, administrat de Biserica Sf. Emanuel, Naşterea Maicii Domnului Deva IV, administrat de parohia preotului Costa, cimitirul Eroilor Români şi al Eroilor Sovietici, administrate de primărie şi cimitirul Sfânta Treime Baptist, administrat de Biserica Baptistă Sf. Treime.

Serviciu nou pentru cimitire
Dezbaterea publică s-a desfăşurat în prezenţa primarului municipiului Deva, Petru Mărginean şi a altor reprezentanţi ai administraţiei locale, dar şi cei ai parohiilor implicate, preoţi, cetăţeni ai municipiului Deva şi din localităţile aparţinătoare. Au intrat în discuţie trei posibilităţi. Şi anume, fie cimitirele rămân în continuare cu aceiaşi administratori, se aprobă regulamentul actual şi se respectă condiţiile, tarifele şi taxele menţionate în acesta, fie trec toate în administrarea Consiliului local, fie actualii administratori cumpără terenurile pe care se află cimitirele de la primărie. Cei prezenţi în sală au considerat că nu pot lua o decizie atât de rapid, pentru că trebuie să studieze atent regulamentul propus, de aceea, s-a ajuns la un consens ca până în 11 decembrie, toţi cei implicaţi să vină cu propuneri, iar în şedinţa din 28 decembrie să treacă prin Consiliul local. Cert este că, indiferent de decizia finală, se va înfiinţa un serviciu în cadrul primăriei municipiului care să se ocupe de cimitire şi tot ce presupun acestea. Dacă rămâne ca şi până acum, atunci serviciul se va ocupa doar de monitorizare, iar dacă primăria va lua în administrare toate cele opt cimitire, atunci serviciul va fi organizat mult mai amplu.

Taxele vor fi limitate
„Este o situaţie critică referitoare la cimitire, pentru că toţi suntem răspunzători, indiferent că suntem preoţi, lucrăm în administraţia publică locală sau facem parte din societatea civilă. Nu trebuie să ne ascundem după deget, unele cimitire sunt deteriorate, chiar improprii din punctul de vedere al igienei sau al construcţiilor. Trebuie să luăm o decizie ca să aprobăm acest regulament, care a fost publicat pe site timp de două luni de zile. Prin prezentul regulament s-a stabilit şi faptul că executarea lucrărilor de construcţii funerare se va face de societăţi comerciale sau persoane fizice calificate, autorizate să facă aceste lucrări şi care sunt avizate de către administratorul cimitirului“, a menţionat Petru Mărginean, primarul municipiului Deva.
Taxele şi tarifele propuse de administraţia locală în calitate de proprietar al terenurilor pe care se află cimitirele este 350 lei pentru o concesiune de loc simplu pe şapte ani, 1.000 lei pentru concesiune pe 25 de ani şi 10 lei taxa de întreţinere pe un an de zile.
Administratorul cimitirului nu poate încasa taxe mai mari decât cele aprobate prin regulament.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.