Avionul „Vlaicu nr. 2” a fost adus în fostul sat Binţinţi
Alexandru Gruian
Aglomeraţie mare, ieri, în satul natal al inventatorului Aurel Vlaicu, fost Binţinţi, care astăzi îi poartă numele.
S-au împlinit exact 100 de ani de când Aurel Vlaicu, unul dintre cei trei pionieri ai aviaţiei româneşti (alături de Traian Vuia şi Henri Coandă), s-a ridicat pentru
prima dată de la pământ, la comenzile unui planor conceput şi construit de el însuşi. Ulterior, a construit trei modele de avioane. Cu „Vlaicu nr. 2” a câştigat în 1911 numeroase premii la concursul din localitatea austriacă Aspern. O machetă parţial funcţională a aparatului a fost expusă şi chiar a rulat pe străzile din localitate.
Iată ce scria în epocă ziarul vienez Neue Freie Presse: „Minunate şi curajoase zboruri a executat românul Aurel Vlaicu, pe un aeroplan original, construit chiar de zburător, cu două elici, între care şade aviatorul. De câte ori se răsucea (vira) maşina aceasta în loc, de părea că vine peste cap, lumea îl răsplătea pe român cu ovaţii furtunoase, aclamându-l cu entuziasm de neînchipuit”. Aceste cuvinte au fost reamintite celor prezenţi de comandantul-adjunct al Aeroclubului Deva, Graţian Tînc, cu ocazia manifestărilor de comemorare, organizate de Primăria oraşului Geoagiu, de care aparţine satul Aurel Vlaicu. Piloţii Aerocluburilor României şi Devei l-au omagiat pe Vlaicu, survolând localitatea cu aeronave uşoare. Este de remarcat şi omagiul adus de Aviaţia militară, prin batalionul de la Câmpia Turzii, de unde au decolat trei supersonice MIG 15 şi trei elicopetere PUMA, care au trecut în zbor pe deasupra casei memoriale. Este cea mai de amploare comemorare a lui Aurel Vlaicu, ocazie cu care, ca un fel de păstrare a continuităţii şi tradiţiei, au venit şi elevi-piloţi ai Aeroclubului Deva, cărora li s-a explicat că doar în acest mod se poate sta cu demnitate alături de alte naţiuni cu merite asemănătoare, care îşi cultivă cu mai multă inteligenţă predecesorii.