Deva: Absenteismul școlar, monitorizat de DAS Deva pentru circa 40 de copii
Magdalena Șerban
Din pricina absenteismului școlar, circa 40 de copii și adolescenți din municipiul Deva, precum și familiile lor se află sub monitorizarea asistenților sociali ai Direcției de Asistență Socială Deva, de la începutul anului școlar 2023-2024, pentru un interval de cel puțin 12 luni.
Anturajele toxice, dar și lipsa modelelor și a implicării serioase a părinților în educația acestora sunt printre cauzele care stau la baza fenomenului, dar sunt și cazuri care vizează mamele minore, agresori și victime ale unor incidente petrecute în incinta școlilor, copii și elevi implicați în cerșetorie și furt, bebeluși și copii lăsați nesupravegheați în spital sau acasă.
La solicitarea conducerii școlilor
Din păcate, cifrele arată că probleme cu absenteismul școlar se înregistrează cu precădere în învățământul gimnazial și liceal devean, iar într-un procent mai mic se întâlnesc și în cadrul celui profesional. De asemenea, un alt aspect îngrijorător este că elevii cu absențe nemotivate de la cursuri au vârste cuprinse între 6 – 17 ani, iar mai mult de jumătate dintre aceștia sunt fete. ,,Potrivit datelor centralizate de Compartimentul Protecția Copilului și Intervenții în Situații de Urgență (…), unitățile de învățământ cu cel mai ridicat nivel al absenteismului școlar sunt Liceul Tehnologic Energetic Dragomir Hurmuzescu (aproape două treimi din totalul elevilor monitorizați), Liceul de Arte Sigismund Toduță și Școala Gimnazială Andrei Șaguna. Analiza datelor oficiale mai arată că activitățile de monitorizare vizează și alte problematici – trei mame minore care își continuă cursurile școlare, agresori și victime ale bătăilor în incinta unor unități de învățământ, un bebeluș lăsat nesupravegheat în spital de către mamă și alți 9 minori care au săvârșit fapte prevăzute de legea penală (cerșetorie, furt) etc. Toate aceste cazuri au intrat în atenția DAS Deva la solicitarea Avocatului Poporului, Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Hunedoara, Poliției Municipiului Deva și Spitalului Județean de Urgență din Deva”, spun reprezentanții DAS Deva. Conform specialiștilor, absenteismul şcolar poate fi definit ca o problemă socială explicată din ce în ce mai des drept o caracteristică socio-culturală a mediului din care provine elevul, caracterizată prin conduită evazionistă, stabilă, permanentă, cronică ce reflectă atitudinea lipsei de interes, motivaţie şi încredere în educaţia şcolară. Fuga de la ore este o problemă predominant emoţională, iar absenteismul este primul factor asociat în mod direct cu abandonul şcolar. Este prezent mai frecvent în mediul urban, în rândul familiilor sărace