Magdalena Șerban
Prin DIGI Local, primul program integrat de digitalizare a administraţiei publice locale, 1.000 de primării şi consilii judeţene au putut depune cereri de finanţare pentru a se dota cu echipamente IT, pentru a dezvolta platforme informatice, de servicii ori destinate comunicării cu cetăţenii sau pentru a-şi îmbunătăţi securitatea cibernetică. Dobra nu a ratat ocazia.
Așteaptă vestea bună
„Nu aveam cum să nu aplicăm. Avantajele sunt multiple, pe lângă cel major că nu sunt banii noștri, implementarea făcându-se în baza finanțării. Unul dintre cele mai importante beneficii preconizate este accesul simplificat și rapid la o gamă variată de servicii publice online, astfel ca cetățenii să poată obține documente, să plătească taxe și impozite, să facă programări, toate acestea din confortul propriei locuințe, eliminând astfel drumurile și timpii de așteptare. Mai mult decât atât, digitalizarea va duce la o mai mare transparență a actului administrativ pentru că informațiile de interes public vor fi ușor accesibile. Sunt cuprinse sistemele informatice, care includ atât echipamente IT, cât și licențe software, infrastructură hardware, echipamente pentru comunicații și alte dispozitive conexe, până la platforme de gestionare integrată și software pentru securitate cibernetică, integrarea cu aplicații ale autorităților publice centrale și europene, precum și dezvoltarea și migrarea paginii noastre de internet la un model standard. Mai pe scurt, modernizare. Trăim în era vitezei, a Internetului și a multor servicii care se fac online. Trebuie să ne adaptăm. Noi am și pregătit totul pentru ca cetățenii să poată face plăți prin ghișeul.ro, însă mai e nevoie de un singur detaliu tehnic de punctat, după care serviciul devine activ. Așa că cei care locuiesc în alte zone ale țării sau ale lumii pot achita dările pentru proprietățile de aici fără să vină la noi la sediu ori să-și roage rudele să o facă în locul lor. Se vor evita și restanțele, evident. Ținem pasul, nu avem de ales”, a spus primarul din Dobra, Ovidiu Pădurean.
Concret
Programul vizează integrarea proiectelor naționale de digitalizare și îmbunătățirea serviciilor publice online. Prevede cheltuieli eligibile pentru sisteme informatice, dezvoltare software și servicii conexe, cu scopul de a simplifica interacțiunea cetățenilor cu administrația publică. Sunt prevăzute sume ca 75.000 lei pentru o primărie de comună, 125.000 pentru o primărie de oraş, 175.000 pentru o primărie de municipiu şi 250.000 pentru un Consiliu Judeţean. A fost cea mai simplă aplicaţie pentru o finanţare guvernamentală făcută în ultimii 34 de ani. În fapt, demersul are ca scop transformarea digitală a autorităților locale din România, prin integrarea, și la nivel local, a proiectelor naționale de digitalizare dezvoltate de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), precum ROeID, Ghișeul.ro și Sistemul de interoperabilitate tehnologică cu statele membre UE, dar și în procesul de conectare la Platforma Națională de Interoperabilitate la momentul la care aceasta va fi disponibilă. De asemenea, este vizată sprijinirea autorităților executive la nivelul unităților administrativ-teritoriale în vederea îndeplinirii obligațiilor statuate prin Legea 242/2022 privind schimbul de date între sisteme informatice și crearea Platformei naționale de interoperabilitate. Deși măsura se concentrează pe aspectele tehnice ale implementării programului, scopul final al acesteia este îmbunătățirea relației dintre cetățeni și administrația publică locală, prin intermediul tehnologiei.