Transportul local din Hunedoara este acoperit din bugetul municipiului: Cetăţeanul plăteşte şi biletul, şi subvenţia

05 autogara hd 343572Volodia Macovei

Transportul local din Hunedoara va fi subvenţionat de municipalitate, astfel încât societatea care se ocupă cu această activitate, Eco Sid SRL, nu mai are griji privind performanţa în activitate. Mai mult, subvenţia va asigura şi ceea ce numesc edilii „un profit rezonabil”.

Pierderi şterse şi profit
În ultima şedinţă a Consiliului Local Hunedoara s-a aprobat, fără emoţii, „modificarea şi completarea contractului nr. 45630/27.08.2013 privind delegarea gestiunii serviciului public de persoane prin curse regulate în municipiul Hunedoara în serviciu public subvenţionat, prin act adiţional”.
Ce înseamnă asta? Înseamnă că CL Hunedoara a aprobat acordarea unei subvenţii lunare din bugetul local al municipiului pentru activitatea Serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate, efectuat de SC Eco Sid SRL, ca urmare a delegării serviciului prin Hotărârea Consiliului Local nr. 216/2013. Şi mai spune hotărârea aleşilor de la Hunedoara că valoarea subvenţiei pentru efectuarea activităţii de transport public local va acoperi diferenţa dintre veniturile realizate şi cheltuielile efectuate, plus asigurarea realizării unui profit minim pentru buna funcţionare. Aşadar, merge, nu merge treaba, nu-i nici o problemă, ce se pierde se acoperă din banii cetăţenilor.

Nu-i nevoie de performanţă
Explicaţia conducerii Primăriei Hunedoara ar fi aceea că Eco Sid SRL face transport public după cum cere municipalitatea, chiar dacă orarul e prea strâns, pentru câţi călători sunt, iar unele trasee sunt nerentabile tot din lipsă de călători. Câteva voci din consiliul local au întrebat dacă, totuşi, nu se pot găsi metode de rentabilizare a activităţii de transport local, poate prin schimbarea orarelor sau chiar desfiinţarea unor linii nerentabile, sau prin contractarea unor trasee de tip convenţie, pentru transportul muncitorilor. S-a mai propus utilizarea unor maşini mai mici, acolo unde nu sunt călători. Dar discuţia a rămas în aer. Şi s-a votat, fără alte comentarii.
Aşadar, municipalitatea din Hunedoara s-a obligat să acopere pierderile societăţii care se ocupă de transportul local şi să pompeze şi un profit „rezonabil” – nimeni nu ştie cât e acest „rezonabil”.

Sute de mii de lei în subvenţie
Să urmărim un exemplu. În perioada septembrie – octombrie 2013, Eco Sid SRL a cheltuit cu 22-23 de procente mai mult decât a câştigat. În bani, asta înseamnă că a avut venituri de 124.698,95 lei şi cheltuieli de 160.472,46 lei, pierderea fiind de 35.773,51 lei. Dacă luăm, rotund, în calcul o pierdere lunară de aproximativ 18.000 de lei, asta înseamnă o pierdere anuală de 216.000 lei.
După cum au decis aleşii de la Hunedoara, această pierdere se acoperă integral, adăugându-se şi un profit „rezonabil”. Dacă „rezonabilul” acesta ar fi de numai 10 la sută din venituri, respectiv cam 12.500 lei pe lună, într-un an se mai adaugă 150.000 lei, ajungându-se la o subvenţie de 366.000 lei.
Problema este că mai există şi 4-5.000 de hunedoreni care beneficiază de tichete de călătorie gratuite.
Oricum am privi situaţia, este evident că activitatea de transport local din Hunedoara este o afacere păguboasă, ţinută în viaţă din buzunarul cetăţenilor, unii dintre ei plătind şi bilet de transport, şi subvenţie.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

stiri si ziare