Mesagerul financiar-fiscal

Spaţiul privat virtual

Inaugurăm astăzi o nouă rubrică în ziarul nostru, având genericul „Mesagerul financiar-fiscal”, al cărei conţinut îl considerăm foarte actual şi de mare interes pentru cititori, administratori şi contabili de la societăţi comerciale, dar şi pentru persoanele fizice. Articolele vor fi publicate în acest spaţiu, în fiecare zi de miercuri, ele fiind redactate de echipa de profesionişti ai companiei TVG Tax Audit srl Deva.

 

În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 368 din 17 mai 2017 a fost publicat Ordinul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între Ministerul Finanţelor Publice/organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică, Ordin care a intrat în vigoare în 15 zile de la publicare, moment de la care s-a extins şi numărul documentelor transmise pe relaţia MFP/ANAF-contribuabil prin spaţiul privat virtual.

Ce este „Spaţiul privat virtual“?
Spaţiul privat virtual (SPV) reprezintă un serviciu care constă în punerea la dispoziţia persoanelor fizice, persoanelor juridice şi altor entităţi fără personalitate juridică a unui spaţiu virtual, aflat pe serverele Ministerului Finanţelor Publice/Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prin intermediul căruia se efectuează comunicarea electronică a informaţiilor şi înscrisurilor între Ministerul Finanţelor Publice/organul fiscal central şi persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică în legătură cu situaţia financiară sau fiscală proprie a acestuia.
Prin SPV, persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică pot transmite Ministerului Finanţelor Publice/ organul fiscal central şi cereri, înscrisuri sau documente.
Accesarea SPV reprezintă opţiune în sensul art. 47 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
De reţinut! În cazul utilizării SPV nu se mai foloseşte şi altă modalitate de comunicare a actului administrativ fiscal.

De ce să accesez SPV?
La serviciile de comunicare electronică prin SPV, accesul persoanelor menţionate mai sus este direct sau prin reprezentanţii sau împuterniciţii acestora.
Avantajul utilizării acestui serviciu îl constituie faptul că se elimină comunicarea prin intermediul poştei sau direct, la ghişeu, serviciul fiind GRATUIT şi disponibil 24 de ore din 24.

Ce documente se pot comunica prin SPV?
• declaraţii fiscale întocmite de persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică, potrivit legii;
• cereri adresate de persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică Ministerului Finanţelor Publice/Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru obţinerea unor informaţii sau documente în legătură cu situaţia fiscală personală, cum ar fi: cerere de informaţii despre contribuţiile de asigurări sociale declarate de angajatori, cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală, cerere de eliberare a cazierului fiscal, cerere de eliberare a unei adeverinţe de venit, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislaţiei fiscale, cereri de audienţă, sesizări, petiţii, reclamaţii, solicitări privind informaţiile publice şi altele asemenea;
• acte administrative fiscale, acte de executare şi alte acte emise de Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în executarea legii, cum ar fi: decizii de impunere, notificări, somaţii şi altele asemenea;
• documente sau acte emise de Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală la cererea persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entităţi fără personalitate juridică, cum ar fi: certificatul de atestare fiscală, adeverinţa de venit şi altele asemenea;
• registrul documentelor electronice comunicate în ultimii 2 ani;
• informaţii referitoare la istoricul acţiunilor;
• informaţii cu privire la obligaţiile de plată ale persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entităţi fără personalitate juridică;
• informaţii cu privire la livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional, conform datelor preluate din declaraţiile informative 394;
• informaţii relevante, rezultate ca urmare a analizei de risc, în vederea înştiinţării contribuabililor în scopul conformării voluntare.
Toate documentele puse la dispoziţia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entităţi fără personalitate juridică, prin intermediul SPV, sunt înscrisuri în formă electronică cărora li s-a încorporat, ataşat sau li s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă în sensul Legii nr. 455/2001, republicată şi al Regulamentului (UE) nr. 910/2014.

Cum mă înregistrez în SPV?
Serviciul este disponibil persoanelor din toată ţara, conform unor termeni şi condiţii. Modul în care contribuabilii se pot înregistra pentru un cont de utilizator este diferit, în funcţie de calitatea contribuabilului.
SPV este accesibil persoanei juridice sau entităţii fără personalitate juridică prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat sau împuternicit.
Astfel, în ceea ce priveşte persoanele juridice sau alte entităţi fără personalitate juridică, acestea trebuie să se identifice electronic cu ajutorul certificatelor digitale calificate şi să urmeze o anumită procedură.
SPV este accesibil persoanei fizice direct sau prin împuternicit.
Persoanele fizice care nu deţin certificat şi nu au obligaţia deţinerii acestuia, dar optează pentru utilizarea SPV printr-un împuternicit, se identifică în mediul electronic prin intermediul certificatului calificat al împuternicitului.

Renunţarea la SPV
Persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică poate cere oricând renunţarea la utilizarea SPV.

Oprirea accesului la SPV
Accesul la SPV se opreşte, din oficiu, de către Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în următoarele situaţii:
– decesul persoanei fizice;
– radierea persoanei juridice sau a entităţii fără personalitate juridică;
– radierea persoanei fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent ori exercită profesii libere.
Termenii şi condiţiile de utilizare a SPV, precum şi procedura de înregistrare în vederea utilizării acestui serviciu, se regăsesc pe site-ul www.anaf.ro secţiunea «Spaţiul privat virtual».

 

Rubrică susţinută de TVG Tax Audit srl Deva, email: [email protected]

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura