Actualitate

,,Pactul pentru Tineri” a ajuns în județul Hunedoara

Magdalena Șerban

Ieri, la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara a avut loc cea de a VI-a dez­ba­tere a proiectului ,,Pactul pentru Tineri”, inițiat de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin-CONAF. Au fost prezenți elevi, cadre didactice, parlamentari, primari și o serie de reprezentanți ai auto­ri­tă­ților publice, precum și președintele Con­si­liului Județean Hunedoara, Laurențiu Nistor.

Reușită, doar prin efort comun
Proiectul este dedicat reducerii aban­do­nului școlar și găsirii de soluții viabile pentru sto­parea consecințelor acestuia: maternitate ju­venilă, migrația forței de muncă, infrac­ționalitate. Conform statisticilor, România domină autoritar clasamentele europene ale abandonului timpuriu al școlii. Pandemia a influențat negativ fenomenul, iar inflația și transformările din piața muncii accentuează să­răcia, responsabilă în mare parte pentru pă­răsirea timpurie a școlii. „Problemele acestea s-au construit în timp, prin vulnerabilitățile societății românești și tot în timp vom putea găsi rezolvarea lor atât cât vorbim de un efort conjugat și nu pe bucățele. Ne-am propus prin acest proiect să ajungem să reducem măcar 5 la sută din procentul mamelor minore. Acest proiect nu beneficiază de nici un leu de fi­nanțare publică, tot ceea ce facem e pe bază de voluntariat, fie că suntem mame, fie că suntem profesori, etc. În ritmul actual, în mai puțin de 15 ani nu o să mai vorbim doar de sate depopulate ori mame minore sau na­ta­litate negativă, ci de multe alte lucruri care vor complica soarta întregii țări”, a transmis Cristina Chiriac, președintele CONAF.

Sub cifrele naționale
„În județul Hunedoara, în ultimii 10 ani, rata de părăsire timpurie a școlii a fost între 0,42 și 1,22 la sută, raportat la numărul de elevi în­scriși în sistemul informatic din învățământul obli­ga­to­riu. Aceste cifre ne plasează sub cele de la nivel național, dar nu ne declarăm mul­țumiți. Îm­pre­ună cu partenerii educaționali căutăm per­ma­nent soluții să-i menținem pe cei aflați în risc edu­cațional la școală sau să-i readucem pe cei care, din diferite motive, au renunțat să mai frec­venteze școala. În fiecare an, nominal iden­tificăm toți elevii pe care nu-i regăsim înscriși în anul școlar următor, in­di­ferent că vorbim de ciclu primar, gimnazial sau școală profesională ori liceu. Numărul cel mai mare de elevi care nu mai continuă școala îl regăsim în rândul absolvenților de clasa a VIII-a, dar și la școala profesională. Ne uităm la cau­ze (financiare, familii dezorganizate, lipsa de motivație ce ține tot de educație sau de in­teres). Aici trebuie să intervenim noi împreună cu autoritățile publice”, a subliniat inspectorul şcolar general al judeţului Hunedoara, prof. dr. Maria Ştefănie.

Soluții concrete
Președintele CJ Hunedoara, Laurențiu Nistor, a accentuat necesitatea identificării so­luțiilor legale pentru a asigura transportul gratuit al elevilor, precum și mese calde și burse pentru cei aflați în dificultate. „Există procentul îngrijorător al mamelor minore, care renunță în cele din urmă la educație. Susțin ideea reintegrării în sistemul de învățământ al mămicilor minore, însă pentru asta sunt necesare măsuri concrete de sprijin. Cred de asemenea, în puterea exemplului. Anul trecut am avut privilegiul de a premia elevi merituoși care au obținut rezultate excepționale la con­cursurile și olimpiadele școlare internaționale la care au participat. Am premiat și elevii care au obținut nota 10 la Evaluarea națională și la Bacalaureat. Mulți dintre ei provin din familii nu foarte înstărite, dar asta nu i-a împiedicat să performeze la învățătură, să-și urmeze visul și cu ajutorul profesorilor au reușit ce și-au pro­pus”, a arătat președintele Laurențiu Nistor.

Prevenție. Testare. Măsuri legislative
„Ceea ce s-a întâmplat, aici, în reședința județului Hunedoara, este foarte important să fie exportat la nivelul fiecărei localități. Din statisticile prezentate am putut observa că de la jumătatea anului 2021 și până la jumătatea anului 2022 a crescut foarte mult fenomenul violenței școlare, a bullying-ul, a abandonului școlar, toți elevii și studenții, ca și întreaga omenire, fiind afectați de pandemie. După, a venit războiul, apoi teama și panica dictate de cutremure. Iar pe această cale doresc să le mulțumesc doamnelor de la CONAF, prima lor oprire când au ajuns în județ fiind la Aninoasa, unde s-au întâlnit cu familiile afectate de cutremur și care sunt nevoite ca pentru o pe­rioadă – sper eu scurtă de timp – să locuiască în containere. S-au întâlnit cu cei aproximativ 100 de copilași cu vârsta cuprinsă între câ­te­va luni și până la clasa a VIII-a care au primit pachete și încălțăminte prin implicarea aces­tor doamne. Cei de aici au sesizat și problema lipsei locurilor de muncă. Această campanie vine cumva să ajute și o altă problemă foarte mare a județului, adică cea a lipsei locurilor de muncă”, a afirmat deputatul PSD Natalia Intotero, preşedintele Comisiei de învăţământ din Camera Deputaţilor. Parlamentarul a rea­mintit faptul că prevenția rămâne soluția determinantă, iar unul dintre momentele-cheie ale întrunirii l-a constituit propunerea agreată de aproape toți cei prezenți, și anume de a se realiza o testare periodică în cadrul instituțiilor de învățământ pentru a fi depistați elevii care consumă anumite substanțe ce le pot pune viața în pericol. De altfel, abandonul școlar este o pri­oritate în noul cadru legislativ, fiind cuprinse începând de la transportul șco­lar gratuit, extinderea și generalizarea pro­gra­mului masă caldă și sănătoasă astfel încât în următorii patru ani să ajungă în toate unitățile de învățământ și până la burse sociale, burse de sprijin, de excelență, rechizite școlare, etc.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura