Mărtinești vrea digitalizare din fonduri nerambursabile
Magdalena Șerban
Prin DIGI Local, primul program integrat de digitalizare a administraţiei publice locale, 1.000 de primării şi consilii judeţene au putut depune cereri de finanţare pentru a se dota cu echipamente IT, pentru a dezvolta platforme informatice, de servicii ori destinate comunicării cu cetăţenii sau pentru a-şi îmbunătăţi securitatea cibernetică. Printre conducerile publice care au accesat această axă se numără cea din Mărtinești.
Acces simplificat și rapid la servicii online
„Am aplicat și noi, prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Implementarea va însemna o oportunitate oferită cetățenilor, pentru a obține documente, pentru a putea să plătească taxe și impozite, să facă programări, totul online, fără deplasare la sediul nostru. Sunt prevăzute sisteme informatice care includ atât echipamente IT, cât și licențe software, infrastructură hardware, echipamente pentru comunicații și alte dispozitive conexe, până la platforme de gestionare integrată și software pentru securitate cibernetică, integrarea cu aplicații ale autorităților publice centrale și europene, precum și dezvoltarea și migrarea paginii noastre de internet la un model standard. Totodată, vom putea să fim și noi arondați la www.ghiseul.ro, așa că cei dornici să plătească dările în regim online (taxe, impozite, amenzi) să aibă și această pârghie. Mică sau mare, cred că o comună trebuie să se alinieze nevoilor comunității, care cel puțin în rândul persoanelor mai tinere sunt unele mai moderne. În plus, timpul a devenit o adevărată monedă. E prețios”, a spus primarul din Mărtinești, Adinel Ioan Botescu. Reamintim că sunt alocate prin acest program sume ca 75.000 lei pentru o primărie de comună, 125.000 pentru o primărie de oraş, 175.000 pentru o primărie de municipiu şi 250.000 pentru un Consiliu Judeţean. A fost cea mai simplă aplicaţie pentru o finanţare guvernamentală făcută în ultimii 34 de ani. În fapt, demersul are ca scop transformarea digitală a autorităților locale din România, prin integrarea, și la nivel local, a proiectelor naționale de digitalizare dezvoltate de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), precum ROeID, Ghișeul.ro și Sistemul de interoperabilitate tehnologică cu statele membre UE, dar și în procesul de conectare la Platforma Națională de Interoperabilitate la momentul la care aceasta va fi disponibilă. De asemenea, este vizată sprijinirea autorităților executive la nivelul unităților administrativ-teritoriale în vederea îndeplinirii obligațiilor statuate prin Legea 242/2022 privind schimbul de date între sisteme informatice și crearea Platformei naționale de interoperabilitate. Deși măsura se concentrează pe aspectele tehnice ale implementării programului, scopul final al acesteia este îmbunătățirea relației dintre cetățeni și administrația publică locală, prin intermediul tehnologiei.