Hărău: De la microbuze electrice și școli reabilitate termic, până la piste de biciclete
Magdalena Șerban
La Hărău, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), se dorește eficientizarea energetică a școlii primare din satul Bârsău și a celei generale din localitatea principală, precum și amenajarea unor piste de biciclete. Fondurile europene accesate prin această axă sunt nerambursabile și nu implică vreo contribuție proprie din partea administrației publice de aici.
S-a trecut la un alt nivel investițional
Circa 3.000 de kilometri de noi piste de biciclete urmează să apară în țara noastră, după cum este prevăzut în documentația PNRR. Bugetul total alocat acestei acțiuni este de aproximativ 250 de milioane de euro. Se urmărește înființarea Centrului Național de Coordonare Velo (CNCV), în cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și crearea structurii pentru operaționalizarea, la nivel central, a traseelor cicloturistice. Totodată, vor fi dezvoltate o platformă națională eVelo și o aplicație digitală pentru telefoane inteligente, în vederea furnizării de informații tematice despre cicloturism și va fi elaborat un studiu privind distribuția teritorială a traseelor cicloturistice, pe baza unor criterii-cheie (de exemplu, reducerea congestiei traficului, promovarea ecoturismului), identificând actorii relevanți și integrând inițiativele existente de consolidare a patrimoniului natural și cultural. ,,Nu suntem o comună greu accesibilă din punct de vedere rutier sau de orice fel, nu suntem poziționați în vârful muntelui și să fim tentați să ne plângem de cătune izolate, așa că astfel de piste vor fi de bun augur pentru iubitorii de natură, mișcare în aer liber, sport și relaxare. Se vor putea iniția diverse itinerarii. Trebuie să ne gândim și la această categorie a populației, la vizitatori și în general la toți cei care preferă odihna activă, în detrimentul statului în fața televizorului, a navigatului pe Internet sau a oricăror alte metode comode de petrecere a timpului liber. Din acceași sursă de finanțare avem în plan să realizăm eficientizarea energetică a școlilor din Bârsău și Hărău, edificii care după reabilitarea stipulată în metodologia tehnică vor implica niște costuri reduse cu peste 30 la sută în ce privește încălzirea. În fond, totul se rezumă la cheltuieli diminuate și la ușurarea alocărilor anuale”, a declarat Lucian Mihael Albu Weber (foto), primarul din Hărău. Mai trebuie adăugat că edilul local a solicitat o finanțare nerambursabilă prin care să fie achiziționate două microbuze electrice pentru transportul școlar, de care să beneficieze elevii comunei. Sprijinul e accesat prin Ministerul Educației, prin Programul National de Redresare și Reziliență – Componenta C15. Educație. Angajamentul autorităţii publice este acela de a susține, pe o durată de minimum patru ani, resursa umană, costurile de reparaţii şi de întreţinere a microbuzelor, dar şi costurile de alimentare. „Asigurarea transportului pentru ca elevii să ajungă la şcoală uşor în siguranţă este o prioritate pentru Ministerul Educaţiei şi se realizează prin achiziţia de microbuze electrice pentru care se alocă şi 1.400 de euro fără TVA pentru staţie de încărcare. Destinaţia microbuzelor este propusă cu precădere pentru mediul rural, luându-se în considerare următoarele criterii: numărul de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică şi structuri din Unitatea Administrativ Teritorială, distanţa totală zilnică pe care se realizează transportul şcolar, numărul de trasee distincte pe care se asigură transportul şcolar, numărul de microbuze funcţionale existente cu vechime mai mică de 7 ani”, se arată în nota de fundamentare a Ministerului Educaţiei.