Actualitate

Dispecer de la 112: Zilnic, fiecare apel are o doză de dramatism și asta te tulbură pentru mult timp…

Adriana Năstase

Nu îi vedeți la intervenții, însă de la ei plea­că toate operațiunile de salvare a semenilor, a necuvântătoarelor sau a bunurilor voastre materiale.
Ionuț (foto) este unul dintre „pompierii de la 112” și dacă astăzi ați avut nevoie de ajutorul nostru, probabil el este cel care v-a răspuns apelului.
În fiecare tură de serviciu, care durează 12 ore, Ionuț preia telefonic zeci de situații de urgență care, vrând – nevrând, își lasă am­prenta și asupra sufletului său. Sistemul 112 funcționează la noi de 19 ani.

Adrenalina, la cote maxime
„Suntem și noi oameni. Nu suntem roboți. Chiar dacă nu lăsăm să se vadă, suferința victimelor, tragediile ne marchează. Stăm cu sufletul la gură în așteptarea informațiilor de la fața locului, după ce echipajele operative ajung acolo unde sunt solicitate. Și de cele mai multe ori, chiar și după ce ieșim din tură, ne gândim la cazurile pe care le-am avut.
Este greu să uiți ce stare îți transmite o per­soană aflată în necaz, în pericol, o mamă dis­pe­rată sau martorii unor accidente rutiere cu victime. Zilnic, fiecare apel are o doză de dra­matism și asta te tulbură pentru mult timp… Adrenalina atinge în fiecare minut cote maxime.
Uneori nu am timp să-mi mănânc sandwich-ul ori să-mi sun soția, să întreb ce face Octavia, fetița mea de doi anișori. Dar totul se compensează. Atunci când o viață este salvată, simt că am contribuit și eu cu ceva. Iar bucuria aceea imensă a unei situații dra­matice rezolvate cu brio, îmi dă impulsul de a mă mobiliza, cu toată atenția și înțe­lep­ciunea de care dispun pentru fiecare nouă pro­vocare”, spune Ionuț.

Modalitatea de procesare a unui caz
Un cetăţean apelează 112 pentru a semnala un accident de circulaţie grav, soldat cu vic­time omeneşti: -sistemul identifică numărul de telefon al persoanei care a semnalat cazul; -se determină numele şi adresa abonatului postului telefonic prin căutare automată în baza de date (la fel se procedează şi în ţările Uniunii Europene, S.U.A. şi Canada, fiind o mă­sură necesară pentru aflarea veridicităţii apelului); -operatorul cere apelantului date despre natura cazului;-se transmit toate da­tele la dispeceratele Poliţiei, Am­bu­lanţei şi Pompierilor, în funcţie de natura cazului (aceas­ta operaţiune se realizează în 2-3 se­cunde); -dis­pe­cerii stabilesc rapid mij­loa­cele de intervenţie care participă la so­lu­ţio­na­rea cazului, având la dispoziţie aplicaţia AVL (Lo­­calizare Automată a Ve­hi­cu­le­lor); -pe hartă se afi­şează cone­xiu­nea caz – mij­loace de intervenţie.
Există toate premisele ca prin utilizarea eficientă a resurselor ma­te­riale şi umane im­pli­cate în rezol­va­rea urgenţelor să se mic­şo­reze con­si­de­rabil timpul de intervenţie. Acest lucru este posibil şi datorită unicităţii nu­mă­rului şi prin transferul simultan al datelor către agenţiile de urgenţă. Convorbirile efectuate în sistemul 112 sunt înregistrate. Determinarea automată a numărului şi locaţiei urgenţelor permite identificarea apelurilor false şi/sau injurioase. Apelul la numărul unic 112 este universal şi gratuit şi poate fi apelat din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă. Abonaţii care apelează 112 nu plătesc sume supli­men­tare la factura telefonică.

Dacă sunaţi la 112 trebuie să anunţaţi următoarele:

  • Ce urgenţă aveţi;
  • Unde este urgenţa;
  • Unde vă aflaţi;
  • De la ce număr de telefon sunaţi;
  • Cum vă numiţi.

Operatorul evaluează urgenţa apelantului în funcţie de informaţiile primite şi transmite aces­te informaţii la agenţia/agenţiile de ur­genţă abilitate în rezolvarea cazului respectiv. Dacă este nevoie de intervenţia tuturor agen­ţiilor, datele preliminare ale cazului sunt trans­mise simultan, în maximum 2-3 secunde. După furnizarea acestor date trebuie să ră­mâ­neţi la telefon pentru a fi puşi în le­gă­tură cu agenţia de urgenţă de care aveţi nevoie şi pen­tru a primi even­tu­a­le recomandări. Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunaţi din nou. Rămâneţi calmi şi răs­pun­deţi la toate în­tre­bă­rile; nu închideţi până când nu vi se spune.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura