Dezvoltarea durabilă, susţinută de învăţarea continuă

Dezvoltarea durabilă presupune schim­barea de mentalitate şi învăţarea continuă, a evidenţiat europarlamentarul UDMR Iuliu Winkler (foto) în intervenţia pe care a avut-o în cadrul unei conferinţe regionale orga­nizată online, în acest weekend, de Liceul Teoretic „Téglás Gábor” din Deva.
„Revoluţia digitală şi tranziţia verde, două importante procese de tranziţie, nu pot fi ocolite de societatea noastră. Astăzi, putem fi siguri doar de faptul că schimbarea este constantă şi că devine din ce în ce mai ra­pidă. În consecinţă, o provocare importantă este legată de viitorul muncii şi de rolul edu­caţiei într-o societate bazată pe cunoaştere”, a afirmat europarlamentarul.
În intervenţia sa, el a atras atenţia şi asupra faptului că în noua lume digitală selec­tarea informaţiei relevante şi credibile este o provocare atât pentru adulţi, cât şi pen­tru copii.
Amintind faptul că Uniunea Europeană a pus la dispoziţie resurse financiare sem­ni­ficative pentru combaterea crizei economice cauzate de epidemia de coronavirus, Iuliu Winkler a arătat că acestea trebuie folosite tocmai pentru a crea un răspuns eficient în faţa provocărilor ridicate de tranziţiile verde şi digitală.
„Trebuie să fim conştienţi că aceşti bani nu susţin o simplă reorganizare, ci obiectivul este să ne sprijine să ajungem într-o zonă nouă, răspunzând noilor provocări. Nu pu­tem să revenim acolo unde ne-am oprit acum un an, şi nici nu ar trebui. Să luăm ex­emplul numeroaselor domenii în care acti­vitatea s-a mutat în lume online. Tranziţia digitală poate influenţează calitatea vieţii noastre, formează perspectivele noastre de viaţă, poate fi cu siguranţă deprimantă, dar şi eliberatoare, şi aceasta am trăit-o cu toţii în ultimul an. Nu putem fi siguri nici de faptul că din cauza modului nostru actual de viaţă peste 100 de ani va mai exista un mediu viabil. Modul de viaţă sustenabil necesită o schimbare de mentalitate, necesită învăţare continuă. Trebuie să asigurăm aer curat, apă proaspătă, un mediu înconjurător fără poluare şi pentru generaţiile viitoare. Când planificăm viitorul trebuie să luăm în calcul tranziţiile despre care vorbeam. Atât la nivel individual, cât şi instituţional trebuie să fim capabili să navigăm pe valurile schimbării ”, a spus deputatul european.
Iuliu Winkler a mai vorbit şi despre nevoia dobândirii de noi competenţe şi abilităţi pentru noi profesii în sectoare aflate în plină expansiune în contextul în care într-un ritm alert de pe piaţa muncii dispar profesii vechi.
„Evident, întrebarea este dacă sistemul nostru de învăţământ este suficient de flexibil şi de adaptabil pentru a pregăti elevii pentru această lume în schimbare”, a su­bliniat europarlamentarul UDMR. În opinia sa, într-o societate bazată pe cunoaştere, lo­cul şcolii este în triunghiul format împreună cu mediul de afaceri şi autorităţile publice. Winkler consideră că numai printr-o bună colaborare între şcoală, mediul de afaceri şi administraţia publică se va putea crea şi adapta programa şcolară care să pregă­tească tinerii pentru piaţa muncii.
„Acest model triunghiular poate fi com­pletat luând în considerare societatea civilă, respectiv ONG-urile, şi să ţinem cont şi de mediul înconjurător. În acest fel legăm res­ponsabilitatea socială şi gândirea ecologică de dezvoltarea sistemului de învăţământ”, a mai spus europarlamentarul Iuliu Winkler, preşedintele UDMR Hunedoara.
Conferinţa a făcut parte dintr-un proiect internaţional la care participă şi Liceul Teoretic ”Téglás Gábor” din Deva în cadrul Programului Erasmus +.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

stiri si ziare