Despre regionalizare, cu şi fără curaj (II)

25 octombrie 2011 | 5 Comentarii | Publicat in: Fara bascalie

Să începem prin a furniza nişte date matematice. În luna septembrie 2011, statisticile oficiale arătau că judeţul Hunedoara avea proiecte europene depuse în valoare de 240 de milioane de euro, iar contractate, în valoare de 118 milioane de euro. Din acest punct de vedere, suntem pe locul I la proiecte contractate, cu mult în faţa Aradului şi Timişului şi cu foarte mult în faţa Caraş-Severinului (adică, celelalte judeţe din regiunea Vest), şi pe locul II la proiecte depuse, imediat după judeţul Timiş. Pot furniza statisticile oricui se îndoieşte, sunt oficiale. Ce vreau să spun cu asta – anume că obţinerea fondurilor europene nu este deloc condiţionată de regionalizare.
Dar pentru judeţ, regionalizarea ar însemna un regres, pe toate planurile, iar cei care o susţin doar în numele unor interese strict partinice ştiu foarte bine asta. Pentru hunedorenii vechi, nu pentru cei veniţi de prin alte părţi, cărora apartenenţa la un spaţiu determinat nu le spune nimic, dispariţia judeţului ar echivala cu o pierdere simbolică de identitate, ca şi cum România ar dispărea, pe motiv că Uniunea Europeană este ceva ce ne cuprinde pe toţi. Asta în plan simbolic.
În plan economic, regionalizarea ar putea însemna un progres major – dar nu pentru noi, ci pentru Cluj, Timişoara, Arad sau Alba Iulia. Cu orăşelul nostru de 70.000 de locuitori – am numit Deva -, am pierde, cum am mai spus, numeroase locuri de muncă, prin dispariţia sau relocarea multor instituţii. Paradoxal, autostrada ar face Devei deservicii – lipsită de rangul său de reşedinţă de judeţ, ar scădea enorm ca importanţă (economic, cultural şi simbolic), pentru că pe autostradă, mulţi ar trece pe lângă Deva precum Intercity prin Gara Săuleşti. Odată cu Deva, ar decădea şi localităţile din jur – Hunedoara, Simeria şi Călan, dar şi celelalte – Haţeg, Brad, toate din Valea Jiului, pentru că ar deveni foarte îndepărtate de viitoarele reşedinţe de regiune.
Toate oraşele mici – iar Deva este un oraş mic – pierd forţă de muncă în favoarea oraşelor mari sau a Uniunii Europene. Decăderea lor ar determina un exod – care şi aşa există. Şansele la dezvoltare ulterioară ar fi practic anulate, atractivitatea Devei ar scădea dramatic, iar cei care îşi asumă asemenea responsabilitate ar putea fi extrem de satisfăcuţi că şi-au ascultat partidul, dar în egală măsură vinovaţi faţă de populaţie, prin refuzul faţă de consultare.
În fond, aici e toată problema şi aici este temerea majoră – pe care, cu o lipsă de curaj condamnabilă, repede-susţinătorii regionalizării încearcă să o escamoteze. De teamă să nu se confrunte cu un refuz al majorităţii, cel mai bine nu o consultă – este reflexul comunist tipic, reflexul specific oricărui om pentru care opinia celuilalt nu contează.

Comentarii (5)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. sever mateuca spune:

    Dacă se face regionalizarea decade Deva și alte loclități urbane din județul nostru. Dar, dacă nu se face ce câștigă ?

  2. Doru spune:

    Daca nu se face, Molot ramane la butoane si tov. Gruian consilier si mare ziarist sa improaste cu noroi pe toata lumea care se opune escrocilor Molot si Rusanu si carlanului Tampau

  3. AlexIP spune:

    Domnule Gruian, cu sau fara intentie (sper eu fara) amestecati 2 chestii care nu au nici o legatura aici. Autostrada in contexul regionalizarii sau in afara acestui context ramane un imens avantaj adus orasului Deva si zonei Hunedoara. Problema nu e ca ne pleaca o parte din aparatul administrativ in orasele mai mari, problema e ca orasele astea din zona nu mai sunt atractive din cauza lipsei locurilor de munca in oricare alt domeniu.

    Ca veni vorba, de conurbatie ce se mai aude? Daca acum ceva vreme citeam ca zona se va uni administrativ, va atrage fonduri, va curge lapte si miere, etc., acum citesc despre traumele existentialiste ale micilor orasele din zona.

  4. tavi I spune:

    Eu astept cu nerabdare rezultatele recensamintului la orăşelul nostru de 70.000 de locuitori” si ma tem ca nu vor mai fi nici 40.000, dar asta ramine de vazut.
    Apoi chiar iti trebuie “curaj” cind abordezi regionalizarea si afirmi ca autostrada va costitui, un deserviciu zoei noatre “etnofolclorice” !!
    Nu neaga nimeni faptul ca suntem fruntasi la atragerea de proiecte europene(culmea azi chiar in articol separat edilul nostru sef de judet se lauda si el cu aceste performante-bun consultantul).
    Insa acest lucru scoate in evidenta si multe lacune , nevoi, ca sa nu zic subdezvoltarea regiunii-fapt ce contribuie din plin la cresterea eligibilitatii acestor proiecte.
    Asa ca , nu costituie chiar motiv de “batut cu caramida in piept”.
    Noroc insa de aceste proiecte, ca mai misca cite ceva si in plan economic, ca in rest cam bate vintul in acest domeniu.

  5. nelu spune:

    De regiunea Hunedoara cu resedinta la Deva ai auzit Gruian, si nu mai tot te lamenta atata ,foarte bine ca se reduce birocratia,sunt prea multi care freaca menta prin birourile consiliului judetean pe bani nostri ai celor care suntem privati

Scrie un comentariu

stiri si ziare
Citește articolul precedent:
Încă o amânare în dosarul proxeneţilor

Instanţa Curţii de Apel Alba Iulia a dispus ieri o nouă amânare în dosarul cunoscut sub numele „Proxenetism, prostituţie şi...

Violată de propriul fiu, timp de peste doi ani de zile

Un hunedorean de 45 de ani a ajuns în arest preventiv, după ce, vreme de mai bine de doi ani,...

Ribiţa şi-a celebrat istoria

„Omagiu lui Crişan“ este cea mai cunoscută manifestare cultural-artistică din comuna Ribiţa. Aşa cum tradiţia o cere, şi în acest...

Închide