A fost odată o mocăniţă…
Dan Terteci
Din calea ferată îngustă, care făcea legătura între municipiul Hunedoara şi localitatea Govăjdie au rămas doar amintirile. Ultimele rămăşiţe ale acestui drum de fier sunt îndepărtate în aceste zile. Hunedorenii, mai ales cei care-şi aduc aminte de perioada când mocăniţa circula, spun că investiţia făcută de austrieci ar fi trebuit exploatată din punct de vedere turistic.
Calea ferată a fost construită de austrieci din 1860, inaugurată în 1900 şi avea o lungime totală de 16 km, de la Retişoara la Hunedoara. Gara de plecare de la Hunedoara era singura din Europa în jurul căreia trenul se întorcea în cerc. Pe traseu, trenul trecea prin trei tunele şi peste primul pod în curbă construit în ţara noastră. Cu mocăniţa mergeau şi localnicii din zonă pentru că existau servicii de călători.
Abandonată şi dezmembrată bucată cu bucată pentru fier vechi, ceea ce a mai rămas din calea ferată pe care circula Mocăniţa Hunedoarei, este pe cale de dispariţie. Asta, şi pentru că hoţii de fier vechi nu au ratat oportunitatea de a-şi rotunji veniturile. Au furat tot ce se putea.
Mai sunt, totuşi, câteva lucrări de artă feroviară nedistruse. Două poduri originale de la 1900, unul fiind primul pod în curbă din ţară, în pericol de a fi topit pentru fier vechi. Localnicii privesc cu regret la ceea ce a mai rămas din calea ferată şi vorbesc cu nostalgie despre vremurile în care trenul trecea pe lângă casele lor.
Exploatarea potenţialului turistic al zonei şi punerea lui în valoare cu ajutorul unui astfel de tren este recunoscută şi de autorităţile locale. O plimbare cu mocăniţa ar fi o completare perfectă la vizitarea Castelului Corvinilor. Apoi, la capătul liniei înguste este Govăjdia, unde se află conservat cel mai modern furnal de topire a minereului de fier din Europa la timpul lui, fierul topit aici, stând şi astăzi la baza Turnului Eiffel din Paris.
Numai că, Ovidiu Hada, primarul municipiului Hunedoara, spune că nu poate face nimic, pentru că acolo este o proprietate privată. „Această mocăniţă ar fi adus un plus de valoare zonei, dar ea nu a aparţinut niciodată primăriei. Este proprietatea firmei Talc Dolomită SA, iar reprezentanţii ei au decis să o desfiinţeze”, a declarat primarul.
Însă, directorul firmei căreia îi aparţine ceea ce a mai rămas din calea ferată, lămureşte definitiv lucrurile. „Transportul cu mocăniţa a fost oprit în anul 2001, de vechea conducere a societăţii, pe vremea când aceasta nu era privatizată. Tot atunci, s-a trecut la demontarea liniei ferate înguste Hunedoara-Govăjdie. Noi, când am cumpărat, în anul 2004, acţiunile de la Talc-Dolomită, această linie nu mai exista demult. Din ea a mai rămas cam un kilometru de linie uzinală internă, care nu mai deserveşte nimic şi pe care ne-am propus să o demontăm”, a precizat Victor Leu, directorul Talc Dolomită SA.
pacat…pacat…pacat…oare cati bani putea incasa administratia locala din Hunedoara prin repunerea in functiune a mocanitei???Degeaba il mai vorbesc unii si altii pe Mircia M….cum a facut cum nu a facut dar telecabina aduce multi bani urbei de la poalele cetatii.Abia astept sa termine si proiectul cu cetatea pentru sigur si acesta va fi un succes.Oare atat este de greu si la Hunedoara sa se munceasca la un proiect si sa se puna in valoare putin si orasul asta?Nici nu vreau sa ma gandesc daca minunatul castel din Hd.era in Deva cate nu s-ar fi facut…Hai Hada fa ceva ca ai o armata de oameni platiti din banii nostrii,pune-i la treaba ca trece vremea sau daca nu pot da-i afara si angajeaza pe altii care pot.
Aduce un rahat telecabina. Nu aduce nimic, nici macar nu isi poate plati intretinerea si salariile Mircia cu banii incasati. Singurul lucrul pe care l-a adus cabina a fost un comision gras pentru primar.
http://mocanitahunedoara.wordpress.com/ Avem şi un blog despre această temă, un omagiu adus la ce a fost odată mocăniţa de la Hunedoara.
O mocanita, o telecabina, un obiectiv turistic nu aduc profit in sine. Ele doar atrag turisti. Turistii platesc cazare, masa, transport, tot felul de distractii si implicit aduc bani comunitatii. Dar romanii vor sa faca bani din orice, si de aia ajung sa nu faca bani din nimic.
mocanitahunedoara.wordpress.com