ComunitatePolitica si administratie

Ce se schimbă pentru coasigurați de la 1 august: cum rămâi asigurat și ce trebuie declarat la ANAF pentru CASS

Începând cu data de 1 august, ro­mânii care își asigurau în sistemul pu­blic de sănătate soțul, soția sau pă­rinții fără venituri vor fi nevoiți să respecte reguli noi, scrie Adevarul. Concret, per­soa­nele coasigurate nu vor mai be­ne­ficia automat de calitatea de asigurat în baza contribuției plătite de un mem­bru al familiei. Potrivit noi­lor prevederi legale, menținerea a­ces­tor rude în sis­temul public de sănătate va presupune o procedură distinctă și, în unele cazuri, plata unei contribuții suplimentare.

Cine sunt coasigurații
„Coasigurații sunt membri de familie fără venituri proprii (în special soț/soție, părinți), care beneficiază de servicii medicale prin intermediul persoanei care îi are în întreținere și îi declară ca atare. Până acum, nu era necesară o plată separată pentru aceștia. Copiii nu sunt coasigurati întrucăt ei fiind asi­gu­raţi direct prin efectul legii, nu sunt afec­tați de această modificare”, a de­clarat pentru „Adevărul” Cătălina Mo­canu, consultant fiscal în cadrul NextUp, companie de software care aplică mo­dificările fiscale.

Ce s-a schimbat
Conform noilor reglementări fiscale, începând din august 2025:
• Fiecare coasigurat va trebui să fie acoperit printr-o contribuție anuală la sănătate (CASS).
• Cei care îi au în întreținere trebuie să depună o declarație la ANAF prin care exercită opțiunea de a fi asigurat și să achite suma anuală corespunzătoare.

Cât trebuie să plătești
Pentru anul 2025, contribuția la sănă­tate este stabilită la 2.340 lei/an pentru fiecare coasigurat, echivalentul a 10% din 12 salarii minime brute pe eco­no­mie.

Ce declarație trebuie să depui pentru a-ți asigura rudele
Conform specialistului în fiscalitate Cătălina Mocanu, trebuie completată și depusă Declarația unică (formular 212), prin care asiguratul își asumă plata CASS pentru coasiguratul respectiv.

Pașii de urmat
• Descarcă formularul 212 (Declarația unică) de pe site-ul ANAF
• Bifează secțiunea corespunzătoare CASS
• Specifică faptul că plata este pentru o persoană fără venituri proprii (coa­si­gurat)
• Menționează suma de plată: 2.430 lei
• Depune declarația online, prin Spa­țiul Privat Virtual (SPV) sau fizic, la ghi­șeul ANAF de care aparții

Termenul limită
Declarația trebuie depusă cât mai curând, începând cu luna august 2025, pen­tru ca persoana coasigurată să be­neficieze de servicii medicale fără în­trerupere.
Plata contribuției se va face în două tran­șe pentru situația coasiguraților, astfel:
a) 25% din contribuția de asigurări so­ciale de sănătate datorată, la data de­punerii declarației prin care se exer­cită opțiunea
b) 75% din contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opţiunea

Exemple concrete
Dacă mama asiguratului nu are ve­nituri și dorește să fie asigurată, trebuie să ca asiguratul că completeze Decla­rația unică pe numele său și să plă­tească 2.430 lei pe an.
Dacă și soția este în aceeași situație, trebuie ca asiguratul să plătească încă 2.430 lei pentru ea – în total 4.860 lei/an.
Atenție, forma finală a modificării legislative încă nu este publicată în Monitorul Oficial.
Cât timp mai ești asigurat la sănătate după încetarea contractului de muncă
Legea prevede că o persoană ră­mâne asigurată la sănătate timp de 90 de zile de la încetarea contractului de muncă.
În practică, însă, se poate întâmpla ca, la verificarea în evidențele Casei de Să­nă­tate, aceasta să figureze ca nea­si­gu­rată chiar din ziua încetării contractului.
Această situație apare din cauza fap­tului că sistemele informatice ale Ca­se­lor de Sănătate sunt învechite și, ade­sea, nu sunt actualizate conform pre­ve­derilor legale. În lipsa unei baze de date corect sincronizate, Casa de Sănătate preia informațiile exclusiv din declarația unică transmisă de angajator, care in­dică data la care persoana nu mai are un contract de muncă activ.
În loc să aplice automat cele 90 de zile în care persoana ar trebui să ră­mână asigurată, Casa de Sănătate o în­registrează ca neasigurată încă din prima zi după încetarea contractului.

Ce poți face în cazul în care figurezi ca neasigurat, deși încă ești
Angajatul poate verifica calitatea de asigurat în sistemul de sănătate, acce­sând platforma CNAS:
https://www.cnas.ro/verificare-asigurat
Verificarea se realizează prin in­tro­ducerea CNP-ului.
„În situația în care angajatul nu apare ca fiind asigurat, deși are un contract de muncă activ, este posibil ca informațiile să nu fie actualizate în sistemul infor­matic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate”, a adăugat Mocanu pentru „Adevărul”.
Din practică, soluția recomandată este ca angajatul să depună urmă­toa­re­le documente:
• o adeverință de salariat elibe­rată de angajator
• copia actului de identitate
Documentele pot fi transmise fie la ghișeul casei de asigurări de sănătate de care aparține, fie prin email, în func­ție de opțiunile oferite de instituție.
Această procedură facilitează ac­tua­lizarea manuală a statutului de asigurat și permite accesul la serviciile medicale fără întreruperi. (A.N.)

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura