La ce stadiu au ajuns lucrările la autostrada Lugoj-Deva?
Lucrările la tronsonul de autostradă Lugoj-Deva sunt în toi. Dacă primul lot care tranzitează judeţul Timiş este finalizat în proporţie de 99,99 la sută, partea de autostradă hunedoreană mai trebuie aşteptată până la mijlocul anului viitor.
Cât mai trebuie să aşteptăm?
La solicitarea cotidianului nostru, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) ne-a furnizat informaţii cu privire la stadiul lucrărilor la tronsonul de autostradă Lugoj-Deva. Astfel, lotul 1 al autostrăzii este cuprins între localităţile Belinţ şi Coşteiu, fiind finalizat aproape în totalitate, iar valoarea totală a contractului este de 681.040.913,98 lei. Constructorul care a câştigat licitaţia de atribuire a lucrărilor pe această porţiune este Asocierea Tirena Scavi, iar termenul prevăzut pentru finalizare a fost 23.12.2013. Pe acest lot există noduri rutiere la Ţipari, Balinţ şi Dumbrava.
Încet, încet, ne apropiem şi de judeţul nostru. Lotul 2 cuprinde localităţile Dumbrava, Făget, Margina şi Lăpugiu de Jos. Valoarea totală a investiţiei ajunge la 562.730.583,80 lei iar lucrările sunt realizate în proporţie de 17,07 la sută. Va exista aici un singur nod rutier, la Margina, şi trebuie să fie finalizat întregul lot până în 27 mai 2016. Realizatorul lucrării este Asocierea SC Salini Impregilo şi Societa Edile Construzioni e Lavori.
Au apărut şi piedici
Puţin mai bine stăm pe măsură ce ne apropiem de buricul judeţului. Lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva include localităţile hunedorene Lăpugiu de Jos, Gurasada, Dobra şi Ilia, aici lucrările fiind finalizate în proporţie de 20,05 la sută. Costurile realizării acestui lot ajung la suma de 579.927.798,86 lei şi lucrarea trebuie încheiată tot în 27 mai 2016. Asocierea Sc Teloxim Con SRL- Comsa SA trebuie să ducă la bun sfârşit Lotul 3 de autostradă. Şoferii vor putea să coboare de pe aceasta în zona localităţilor Dobra şi Ilia, unde sunt prevăzute noduri rutiere. Pe acest lot, constructorii au întâmpinat şi dificultăţi. După revizuirea Acordului de Mediu, au fost impuse două ecoducte suplimentare, lucrări care presupun posibila depăşire a termenului de finalizare prevăzut în contract.
Între Ilia şi Şoimuş, adică pe Lotul 4, lucrurile par să se mişte mai repede. Investiţia a fost executată până acum în proporţie de 34,10 la sută de către asocierea SC Tehnostrade SRL şi SC Spedition UMB SRL. Valoarea contractului ajunge la 419.397.452,07 lei şi această porţiune de autostradă trebuie finalizată la aceeaşi dată cu celelalte două loturi. Nodul rutier va fi la Şoimuş. Nici pe acest lot nu au lipsit problemele. A apărut un fenomen de instabilitate pe terenul carierei Carpat Agregate Brănişca, apoi a fost problema cu cimitirul neautorizat de la Brănişca, halda de cenuşă şi zgură de la Mintia, stabilitatea unor versanţi şi existenţa Peşterii Tunel, plină cu lilieci, protejaţi de lege, în apropiere de localitatea Şoimuş.
Conducerea CNADNR cele trei loturi ale autostrăzi A1, dintre Lugoj şi Deva să fie finalizate până la termenul stabilit, sfârşitul lunii mai 2016, astfel ca de la începutul lui iunie să se poată circula pe autostradă între Sibiu şi Lugoj.


