Categories: Actualitate

Imagini debusolante în gările din Simeria şi Deva

După ce Calea Ferată din România, companie puternică şi profitabilă pe vremuri, a fost divizată în mai multe societăţi mici (CFR Călători, CFR Marfă, CFR Infrastructură), fiecare ocupându-se de bucăţica ei, acum, acestea abia dacă reuşesc să supravieţuiască. Dacă în trecut gara era un adevărat furnicar, unde sutele de călători forfoteau pe peroane indiferent de oră, astăzi, imaginea este de-a dreptul dezolantă şi are aspectul unui loc părăsit.
După o plimbare de câteva minute pe acolo, râmâi cu un gust amar şi oriunde ţi-ai întoarce capul nu vezi altceva decât locuri pustii.  Peroane, case de bilete sau sală de aşteptare, toate îţi dau impresia unui loc aproape abandonat. De asemenea, spaţiile comerciale din gări, unde funcţionau mai demult restaurante, magazine sau chioşcuri, astăzi stau goale, aflându-se într-o stare accentuată de degradare. Motivul? Lipsa de călători şi chiriile mari.
Un loc uitat de lume
Gara din Simeria, unul dintre cele mai importante noduri de cale ferată din ţară, este la ora actuală în aceeaşi situaţie.“Ţin minte că pe vremuri atmosfera era cu totul alta, trenurile veneau şi plecau în permanenţă, iar în sălile de aşteptare şi pe peroane erau sute de oameni. Acum îţi este dor să mai vezi un călător. Înainte de anul 2000 treceau 25-30 de trenuri într-o tură de 12 ore prin Gara Simeria, acum trec 25 de trenuri în 24 de ore. Cât despre spaţiile unde s-ar putea desfăşura activităţi comerciale pot spune că acum nu mai este nimic în gară, în afara unui mic non-stop. Îmi amintesc restaurantul din Podul Gării, toţi îl cunoaşteau, el funcţiona de când lumea. Acum a devenit un loc părăsit, degradat. Este o imagine foarte tristă pentru simerienii vechi care cunoşteau localul de-o viaţă“, povesteşte Ilie Staicu, şef de tură la  Depoul CFR Marfă Simeria.
Ultimul chiriaş din Podul Gării
Ultimul chiriaş din Podul Gării a plecat acum 11 ani şi de atunci, nimeni nu s-a mai încumetat să deschidă ceva aici. „Am avut un restaurant aici din 1997 până în 2005. Totul mergea bine, organizam în fiecare an revelioane şi diverse evenimente, aveam formaţie permanentă de muzică. Însă totul s-a terminat. În ultima vreme chiria era  foarte mare, iar călătorii erau tot mai puţini. Atunci plăteam o chirie lunară de peste 2.000 de lei pentru aproape 60 de mp, iar încasările mele erau de 400-500 de lei. Să nu mai punem la socoteală utilităţile, salariile angajaţilor sau celelalte cheltuieli pe care le aveam. Deşi am lucrat în gară de o viaţă şi eram foarte legată de locul acela, am fost nevoită să pun lacătul pe tot şi să renunţ“, povesteşte Dorina Pop, ultimul chiriaş din Podul Gării.
Călători tot mai puţini, chirii tot mai mari
Deşi, din cauza faptului că numărul călătorilor a scăzut considerabil şi o afacere în gară nu mai este la fel de profitabilă ca odinioară, s-ar mai fi găsit persoane dornice să încerce o afacere în zonă. „Am vrut să închiriez şi eu restaurantul din Podul Gării, acum câţiva ani, dar chiria era foarte mare, iar contractul era încheiat doar pe un an de zile. Asta este politica lor. În fiecare an se reînnoieşte contractul şi, bineînţeles, creşte chiria. Nimeni nu e de acord cu aşa ceva, după ce investeşti în spaţiul respectiv, te trezeşti că îţi impun o chirie pe care nu o poţi plăti sau vine altul care oferă mai mult şi îl pierzi. Totul se face prin licitaţie la Timişoara“, spune Ilie Staicu.
Peste 200 de lei pe metru pătrat
Şi în gara Deva situaţia este asemănătoare. Aici totuşi mai funcţionează vreo două chioşcuri, care au reuşit să supravieţuiască peste ani. Potrivit celor care au spaţii luate în chirie aici, sistemul era acelaşi. Contractul se reînnoia la un an, iar chiria era majorată de fiecare dată. „Fratele meu are un spaţiu în Gara Deva şi se confruntă cu aceeaşi problemă. La un moment dat, toţi cei care aveau spaţii acolo s-au hotărât să renunţe. Pentru a nu-şi pierde şi puţinii chiriaşi pe care îi mai aveau, cei de la CFR au fost în sfârşit de acord să încheie contractul pe cinci ani şi să nu mai majoreze nici chiria, care oricum este deja mare. Fratele meu plăteşte peste 200 de lei pe mp. Are un spaţiu de 10 mp pentru care dă aproximativ 2.100 de lei lunar“, afirmă Dorina Pop. (A. Brandisz)

Mesagerul Hunedorean

View Comments

  • Calea ferata va ajunge ca in America de Sud. Praf.
    Asta dupa curvasaria Romaniei cu FMI.
    Si nu doar calea ferata, ci toata industria.

    Pentru ca politicienii miopi se comporta ca pe o plantatie de bumbac, si tind spre feudalism cu accente sclavagiste.

    Asta se intampla in societatile in care educatia societatii dispare pentru ca bogatia sa se concentreze in cateva maini.
    Nimic nu e nou sub soare.

Recent Posts

BÂRFE, ZVONURI, ADEVĂRURI

Un consiliu pestriț se anunță a fi la cârma unei urbe din sudul ju­dețului, după…

2 ore ago

Laurenţiu Nistor, preşedintele Consiliului Judeţean Hunedoara: Avem de partea noastră experienţa administrativă, profesionalismul, priceperea, dar şi tinereţea cu viziunea inovativă

Șeful județului și-a depus candidatura pentru un nou mandat în fruntea Consiliului Județean Hunedoara. Laurențiu…

2 ore ago

Bulina albă

Maria Sara Lupulesc, elevă în clasa a V-a la Școala gimnazială ”I.G. Duca” din Petroșani…

2 ore ago

Bulina neagră

Aurel G. Pentru că a fost trimis în judecată pentru lovire și alte violențe, după…

2 ore ago

Plângere penală împotriva celor care au modernizat telecabina de pe Dealul Cetăţii

Primarul Devei a decis că e mo­mentul să facă plângere penală împotriva celor care au…

2 ore ago