Categories: Fara bascalie

Gara Deva oferă călătorii în timp

O aşteptare de vreo 20 de minute în Gara Deva mi-a oferit din nou prilejul de a o studia. Nu cred că exagerez când spun că probabil este unul dintre locurile cele mai decăzute şi mai deprimante ale oraşului. „Poartă de intrare…”, „prima impresie contează” – expresii desuete, care însă desemnează o realitate tristă. 
Ceea ce mai păstrează (încă) o aparenţă minimală de decenţă este faţada dinspre oraş, dacă te uiţi aşa, mai de la distanţă. Odată ce te apropii, vezi pereţii coşcoviţi, degradaţi de lipsa oricăror intervenţii renovatoare. Coloanele de travertin şi-au pierdut din plăci, infiltraţiile apei de ploaie au lăsat urme urâte, totul respiră un aer vechi, desuet, demodat – magazinele mici, înghesuite, ce vând mărfuri de proastă calitate, semănând cu firmele apărute imediat după 1989, cu diferenţa că turcismele au fost între timp înlocuite cu chinezisme. Intru în holul mare. Doi câini se adăpostesc de vântul de afară şi dorm, liniştiţi, lângă scările ce duceau altădată la sălile de aşteptare de la primul nivel. Nu am avut curiozitatea să urc, dar acolo pare totul mort, având aceeaşi aparenţă de abandonat. Jos, bancomatul, automatul de cafea şi termopanele de la puţinele case de bilete modernizate sunt parcă din filme SF. În rest, cred că mă gândesc dacă să nu profit să fac nişte filmări – aerul de „anii ‘80” este prezent, doar că atunci totul era mai viu, din cauza aglomeraţiei.
Ies pe cealaltă uşă, înapoi pe peron. Între uşi, într-un cărucior de invalizi, un băiat infirm ţine o fată în braţe, într-un fel ciudat, într-o poziţie între umil şi vulgar. Biroul de informaţii, acum desfiinţat, accentuează senzaţia de sărăcie şi dezinteres. Afişe puse în geam ne spun că CFR oferă trenuri-charter (la cerere adică…) şi că se poate ajunge cu trenul direct la complexul comercial „Dragonul roşu” din Bucureşti, cu schimb în Gara de Nord. Cine comandă în România trenuri-charter, aş fi curios să aflu.
Mă duc pe peronul dintre linii. Din partea asta, aspectul este jalnic. În lateral, literele ce alcătuiesc numele staţiei, „DEVA” sunt vopsite grosier pe perete. Pe faţadă, literele sunt din plastic decolorat, dar numai „EVA”, căci D-ul a căzut demult. Peroanele în sine sunt semi-distruse, cu asfaltul pe jumătate lipsă, iar jumătate spart şi crăpat. Trolerele călătorilor sunt imposibil de tras pe peroane sau peste pasajele mult prea denivelate dintre linii.
Aspect tipic de gară de orăşel uitat de timp, deşi Deva este reşedinţă de judeţ, oraş plasat pe principala magistrală feroviară care ne leagă de Uniunea Europeană. Zero investiţii. Zero facilităţi pentru călători. Sigla CFR este ea însăşi hilară – o siluetă rudimentară de locomotivă, peste care sunt trase nişte linii ce sugerează… viteza!
Au fost daţi mii, poate zeci de mii de oameni afară, în numele reformei. S-a împărţit vechiul CFR în fel de fel de firme, pentru eficientizare! Rezultatele se văd – gări cu aspect jalnic, trenuri cu parcursuri interminabile. Iar dacă spun că majoritatea covârşitoare a miniştrilor Transporturilor au fost de la PD, şi că în Europa transportul feroviar câştigă din ce în ce mai mult teren, mi se va spune că am ceva cu ei…

MesagerulHunedorean

View Comments

  • M-ati prins !Si eu am avut musafiri zilele astea si am fost beneficiarul prestatiilor acestui edificiu.
    Da, asa este! Aveti ceva cu ei, pentru ca sub acest aspet, cred ca i-ati criticat destul de putin si dv. ca si toti cei care locuim in acest oras.
    Cronica dumneavoastra este prea blinda. Acel loc numit "gara"( ca ceferistii astia mai scoliti ii zic statia CFR Deva),a ajuns mai ceva ca "o latrina scirboasa" din secolul trecut. Daca la finele anilor '90 era una dintre cele mai dragute si mai cochete constructii de gen, acum asta avem, probabil pentru ca asta meritam.
    Si sa revenim la problema autonomiei locale! Oare este numai vina "cefereului" aflat in vesnica degringolada si transformare????
    Edili de municipiu sau judet nu mai avem ????
    Sau dumnealor culeg numai laurii care le convin ???

  • Ai ratat o cadere de tencuiala intre linii. E fff ... periculos sa astepti trenul pe alta linie decat linia 1. Cade tencuiala . Eu am vazut cum s-a dsprins si de atunci prefer gara Simeria dar nici Simeria nu e mai intretinuta.

  • TRAITI I-N ANUL 2011 I-N ERA UNIUNII EUROPENE,DE CE VA MIRATI,VOI CREDETI CA MUNCITI S-I BANII VOSTRI DIN IMPOZITE SE DUC LA PRIMARIA DEVA,GRESITI,BANII SUNT I-N BUZUNARUL INFRACTORILOR DIN INSTITUTILE PUBLICE,AU FACUT CASE DIN BANII VOSTRII,SI VOI MAI CREDETI I-N MINUNEA SCHIMBARII?

  • Felicitări, pentru articol,domnule Alexandru Gruian !!!!!
    Este strigător la cer ceea ce s-a întâmplat cu gara noastră dragă iar asta s-a întâmplat din momentul în care ,,acarul băse,, a tras CFR-ul pe linie moartă în 01 oct.1998.
    Atunci a înfiinţat tov.Băse,firmele căpuşă(portocalii)de la CFR,atunci a trimis meseriaşii în şomaj(şi aici si-au bătut joc de noi cu mizeria aia de ordonanţă),externalizând la firmele de partid serviciile de întreţinere şi reparaţii ,plătind pentru un bec şi o broască de uşă ,montate într-o zi,un salariu minim pe economie!!!!
    Amintiţivă că în 2004 au vopsit jumătate din gară şi nu s-au înţeles la pret(parandărăt)iar firma care a făcut jumătate de lucrare a dat jos schela iar gara a rămas jumătate albă ,jumătate neagră (ALBA-NEAGRA).Au venit 3-4 firme de hidroizolării ,toate au izolat acoperişul,toate şi-au luat banii,alţii parandărătul iar gara a-ţi văzut-o!!!!!!!!!!
    Bine că au schimbat scaunele de pe peron ,de 2 ori şi coşurile de gunoi,iar pe sările din spatele gării îţi rupi trolerul sau doamne fereşte un picior o mână ??????????????? Este sinistru,cred că prin gara Deva, nu trec şi nu trăiesc oameni!!!!!!!!! Iar dacă trăiesc ,şi în special Şeful de gară,se poate uita în oglindă şi să-şi spună : ,,asta-i gara mea ,oglinda mea ??,,. Câţi dintre politicieni au avut bun simţ să se intereseze de situaţia porţii de intrare din municipiul de judeţ ???? Niciunul !!!!!!!!!!!!!! Lasă că vin alegerile !!!!!!!!!!!

  • Intr-adevar aflandu-ma in toamna trecuta, in urbea deveana dupa cativa ani buni, desi orasul e schimbat in bine, curat si cu atractii mai interesante, gara arata mai mult decat jalnic, nu numai ca nu s-a mai investit nimic dar a fost lasat in paragina......nu e de mirare ca aproape nimeni nu mai circula cu trenurile in Romania, mult mai scumpe si confort redus, iar autocarele sunt preferate......primaria locala ar putea sa faca niste investitii MINIME prin repararea peroanelor in primul rand, urmata de asigurarea unor facilitati de baza 'imbunatatite' (toalete, etc) si apoi poate, o renovare generala a garii.....dar, Τα Πάντα ῥεῖ (Ta Panta rhei...totul trece, curge...)......

Share
Published by
MesagerulHunedorean

Recent Posts

BÂRFE, ZVONURI, ADEVĂRURI

Am trăit s-o vedem și pe asta! Cârcotașii din regiunea cu lăm­pașe a județului nostru…

24 de ore ago

Bulina albă

Cristian Ionică, manager SC Apa Serv Valea Jiului Pentru că a răspuns solicitărilor unităților de…

24 de ore ago

Bulina neagră

Florin M. din Petrila Pentru că a fost trimis în judecată pentru violarea unei minore…

24 de ore ago

România asistaților social. Mii de beneficiari de ajutoare sociale refuză să muncească, chiar cu riscul de a le pierde

Conform datelor furnizate pentru „Adevărul” de către Ministerul Muncii, în România erau, marți, 23 aprilie,…

24 de ore ago

Și-a băgat vecinul în spital, dar nu răspunde pentru faptă

Un bărbat din municipiul Deva a scăpat de răspunderea penală, dar și de plata unor…

24 de ore ago

O relație interzisă s-a transformat într-un coșmar

Hunedoreanca a crezut că și-a găsit iubirea deși era căsătorită. La fel și cel cu…

24 de ore ago