ActualitateFlash

Trenul Regal a sosit la Petroşani

Mircea Crivăţ

Cu prilejul împlinirii a 100 de ani de funcţionare a Depoului de locomotive CFR Petroşani, în municipiul din Valea Jiului a fost organizată o serie de manifestări jubiliare. Printre cele mai importante, este aducerea şi staţionarea Trenului Regal în Petroşani, acesta urmând, de fapt, să devină  principalul punct de atracţie al Staţiei CFR din şirul manifestărilor dedicate centenarului Depoului de Locomotive. Ieri, Trenul Regal a ajuns la Petroşani, el fiind garat tocmai în depoul centenar. Trebuie precizat că garnitura regală se află pentru prima dată în Valea Jiului, iar astăzi, luni, acesta va fi garat în Staţia CFR Petroşani, pe linia I şi va putea fi vizitat de oricine doreşte.

A fost comandat de regele Ferdinand

Este un tren de epocă restaurat, cu valoare de patrimoniu, care atunci când nu circulă este garat la loc sigur, bine păzit, în Remiza Mogoşoaia. În vagoanele lui, construite la sfârşitul anilor ’20, au călătorit, de-a lungul timpului, regii Carol al II-lea şi Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Nicolae Ceauşescu. Acum, Trenul Regal poate fi închiriat pe bani grei, de persoane sau firme serioase.
În ultimul an de viaţă, regele Ferdinand a comandat societăţii italiene Ernesto Breda, din Milano, un tren care să-i ofere tot confortul călătoriilor oficiale. Vagoanele şi locomotiva cu aburi au fost finalizate însă abia după moartea sa, în 1928. Garnitura originală, care se păstrează şi astăzi, este compusă din cinci vagoane: un vagon-sufragerie (o adevarată sală de recepţie mobilă), un dormitor regal cu baie complet utilată şi trei cuşete pentru însoţitorii demnitarilor. Finisajele interioarelor sunt preţioase, mobilierul şi lambriurile fiind finisate cu furnir de esenţe nobile: trandafir, mahon şi nuc. Scaunele şi fotoliile sunt tapisate cu piele de Cordoba, corpurile de iluminat sunt realizate la manufacturile din Murano, iar vazele şi scrumierele au fost fabricate din alabastru.
Locomotiva cu abur este şi astăzi în stare de funcţionare, putând circula cu o viteză maximă de 65 km/h. Regele Ferdinand nu a apucat să vadă această garnitură, în schimb Carol al II-lea a circulat foarte mult cu ea, iar regele Mihai I a luat ultimul prânz pe teritoriul României în vagonul-salon al acestui tren, în ianuarie 1948, după ce fusese obligat să abdice.

Liderii comunişti au profitat de Trenul Regal

Devenit după 1948, proprietate a statului comunist, trenul a fost folosit şi de Gheorghe Gheorghiu-Dej, şi de Nicolae Ceauşescu. În toamna anului 1955, în vagonul-salon al acestui tren, Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Nikita Hruşciov au purtat discuţiile privitoare la retragerea trupelor sovietice din România. La 6 august 1975, Ceauşescu a călătorit în Trenul Regal alături de preşedintele Statelor Unite, Gerard Ford, şi de secretarul de stat Henry Kisinger, pe ruta Bucureşti-Sinaia.

Scurtă plimbare pentru oficialităţi şi elevi olimpici  

Trenul Regal poate fi închiriat de persoane fizice sau juridice, contra sumei de 60.000 de lei pe zi. Preţul include remorcarea, locomotiva, combustibilul, personalul, tot dichisul. Capacitatea este de maximum 100 de persoane. Totuşi, garanţiile materiale nu sunt suficiente, potenţialii clienţi fiind selectaţi după criteriul seriozităţii.
Trenul Regal va rămâne în Petroşani până mâine, 4 decembrie. Este prevăzut cu acest prilej ca oficialii din municipiu şi de la nivel judeţean să facă o scurtă deplasare cu această garnitură feroviară de lux, de acelaşi tratament urmând să aibă parte, mâine, şi elevi olimpici, care vor primi călătoria cu trenul regal drept recompensă pentru meritele lor.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura