Fara bascalie

Posibile cauze de accidente


Am în minte imaginea autoturismului care a lovit, cu câteva zile în urmă, un cărucior cu copil, împins de mama sa, chiar pe o trecere de pietoni. Poate vă amintiţi, femeia înnebunită de spaimă a văzut cum căruciorul este realmente spulberat de maşină. Din fericire şi contrar aşteptărilor, copilul nu a avut nimic.
Nu vreau să spun că şoferul autoturismului respectiv nu a avut nici o vină, dar v-aţi uitat cu atenţie unde s-a petrecut scena? Într-un sens giratoriu. Cu puţin timp înainte de acest accident, televiziunile transmiteau o scenă asemănătoare, petrecută tot într-un sens giratoriu.
Cum stau mult timp la volan, am remarcat cât de periculoase sunt trecerile de pietoni amplasate exact la ieşirea din sensurile giratorii – în mai multe oraşe româneşti, dar şi în Deva. Cele mai periculoase din acest punct de vedere mi se par sensurile de la Lido şi IPH, unde sunt şi mulţi pietoni, iar traficul auto este aglomerat. Să-mi argumentez punctul de vedere…
Într-un sens giratoriu, atenţia unui şofer este solicitată la maximum. În funcţie de banda pe care intră în sens, trebuie să fie atent şi la autovehiculul din faţă, şi la cel din spate, pentru a evita o eventuală intersectare a traiectoriilor, la momentul ieşirii din sens. Şoferii ştiu cu siguranţă la ce mă refer. Iar la momentul părăsirii sensului giratoriu, le apare în faţă trecerea de pietoni…
Forţa centrifugă îngreunează manevrele, mai ales dacă sensul este cu rază mică sau în pantă. Viteza de intrare în sens trebuie să fie foarte mică, în jur de 25 – 30 de kilometri pe oră, pentru a putea să te încadrezi corect pe bandă. Dar, însăşi traiectoria curbă din sensul giratoriu impune, ca regulă dinamică de deplasare, accelerarea uşoară pe a doua parte a curbei – adică, exact spre ieşirea din sens, acolo unde găseşti trecerea de pietoni! Dacă în spate, foarte aproape, ai un alt autovehicul, chiar în cazul unei viteze mici, apare o manevră incomodă şi periculoasă, dacă pe trecerea de pietoni se află cineva – frânarea. Evident, frânezi, ca să nu loveşti omul. Există riscul coliziunii din spate sau al aglomerării sensului giratoriu, pentru că eşti nevoit să aştepţi până trece omul strada! Chiar la ieşirea din sensul giratoriu, apare un alt viraj, cel la dreapta, care modifică din nou caracteristicile de mişcare. Iar dacă şoferii sunt indisciplinaţi, nici pietonii nu sunt chiar floricele, mai ales cei din categoria care traversează agale, privindu-te în sictir.
Opinia mea este că soluţia simplă ar fi decalarea trecerilor de pietoni din sensurile giratorii, prin plasarea lor la vreo 20 de metri distanţă, evident, după ieşirea din sens. Şoferii şi pietonii ar fi astfel mai protejaţi.

2 comentarii la „Posibile cauze de accidente

  • Perfect adevarat ! Numai ca tot cea ce se construeste in Romania in 2010 nu tine cont de nici o norma sau un standard european.Desi cei mai multi dintre noi au avut posibilitatea sa calatoreasca sau sa vada ce se petrece in tarile vecine nu am invatat nimic.Dimpotriva argumentam chiar : LA NOI NU SE POATE !Sa nu incercam sa gasim vinovatii . Nu cred ca sintem doar un popor prost condus . Totul depinde si de oamenii !

  • Trecerile pentru pietoni amplasate la iesirile din sensul giratoriu sunt intradevar un pericol. In Timisoara exista la iesirea din sens spatiu pentru preluarea a cel putin o masina care, chiar daca opreste la trecere nu deranjeaza circulatia in sens. La fel si in Bucuresti (desi la ei nu prea am mai vazut marcaje!?)

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura