Comunitate

Proiectul de lege care spune STOP accidentelor la nivel de cale ferată

Magdalena Şerban

Marian Cucşa, deputat de Timiş, a iniţiat o propunere legislativă menită să ducă la stoparea accidentelor feroviare, respectiv la reducerea numărului ridicat de accidente rutiere soldate cu victime omeneşti, prin semnalizarea corespunzătoare a drumurilor publice la nivel cu cale ferată. În nota de fundamentare a proiectului, iniţiatorul indică obligativitatea Ministerului Transportului, prin Societatea de Transport Feroviar de Călători CFR, de a implementa acest demers. Camera Deputaţilor este for decizional.

„E timpul să se ia măsuri concrete“
„Sunt pentru acest proiect de lege şi salut iniţiativa colegului meu. S-au petrecut foarte multe accidente de-a lungul anilor, din cauza unei semnalizări deficitare sau chiar inexistente. E păcat că în România se aşteaptă să se moară în masă, apoi să se ia măsuri. De exemplu, nu puţine au fost cazurile în care au avut loc accidente de maşină în aceleaşi locuri şi au trecut ani buni până să se monteze parapeţi. Dacă ar fi să facem o simplă raportare la zona de unde provin, Ţara Haţegului, sau cea a Văii Jiului, avem destule exemple de treceri la nivel cu cale ferată nesemnalizate în totalitate. Primul ar fi la Livadia, unde e chiar magistrala ce face legătura între Simeria şi Bucureşti, pe ruta Văii Jiului. Circulă multe trenuri, atât de transport persoane, cât şi de marfă. Există semnalizare sonoră în acel loc, însă nu şi barieră. Dacă se discută mai tare în maşină, rişti să nu auzi avertismentul sonor. E şi multă vegetaţie în jur şi dacă nu eşti foarte atent, ai neşansa să nu observi indicatorul. Chiar la mine în comună, la Ohaba de sub Piatră, aferent unui drum vicinal, este un punct feroviar. Oamenii merg spre balastieră, deci e foarte circulat. Între Simeria şi Petroşani sunt foarte multe, unele chiar prin mijlocul satelor. Indiferent de poziţionare, cert e că în toate ţările civilizate din Europa sunt montate bariere. Eu unul nu am văzut jumătăţi de măsură, aşa cum întâlnim la noi“, a spus Sorin Marica (foto stânga), deputat PSD de Hunedoara. Potrivit parlamentarului, şi în situaţia absurdă în care se va invoca o cheltuială prea mare sau lipsa alocărilor pentru materializarea proiectului, deşi legea nu îi poate obliga, ar fi un act de bun simţ ca toţi operatorii privaţi de transport de marfă pe calea ferată să contribuie sub forma direcţionării unei cote-părţi din venit/profit către acest pas de siguranţă. În fond, fiecare poate deveni o posibilă victimă.

„Au murit mulţi oameni. Mai vrem?“
Pe de altă parte, unul dintre primarii hunedoreni pentru care situaţia actuală e una foarte cunoscută este cel din Sântămăria-Orlea, Dumitru Oprean (foto dreapta). Acesta crede că neimplicarea şi nepăsarea au dus mereu la pierderi de vieţi omeneşti. „La Subcetate avem o staţie de oprire cu două treceri peste calea ferată, ambele semnalizate sonor şi luminos. Cea de la Balomir este pe drum judeţean, la fel, semnalizată sonor şi luminos, dar fără barieră. Ar mai trebui două: una la Ciopeia şi alta la Balomir. Acestea nu sunt semnalizate deloc şi e absolut necesar să se facă ceva, oamenii având terenuri agricole în zonă şi chiar proprietăţi. Au fost accidente, nu cu maşina, ci trenul a dat peste oameni şi au murit. S-a întâmplat la Ciopeia. Ca un bilanţ, din cele şase treceri, patru sunt semnalizate luminos şi acustic. Când primăria face un drum nou, îl semnalizează corespunzător, aşa că aceste treceri folosite de-a lungul timpului, deci care şi-au dovedit necesitatea, trebuie aduse la standarde de maximă siguranţă. Problema e că nu ne revin nouă şi nu deţinem asemenea competenţe. Sunt convins că e necesară o alocare de fonduri de la Ministerul Transporturilor pentru a se reglementa astfel de probleme cu impact major asupra populaţiei”, a afirmat Dumitru Oprean.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura