Introducere în analiza fundamentalã (II)

2 iulie 2009 | Adauga un comentariu

04 Bursa_resize

Toate eforturile de a previziona evoluţia viitoare a preţului au conturat de-a lungul timpului o ştiinţă numită analiza pieţei, iar adepţii ei s-au separat în două tabere: fundamentaliştii şi tehnicienii.
Obiectivul lor este acelaşi: previziunea preţului, însă metodele utilizate pentru atingerea acestui obiectiv sunt diferite. Cum în serialul anterior am prezentat modul în care acţionează tehnicienii, în cele ce urmează ne vom apleca asupra demersurilor întreprinse de fundamentalişti. Vom încerca aşadar să facem o introducere în acest domeniu, prezentând elementele care stau la baza celor două componente menţionate mai sus, fără a avea pretenţia de a acoperi întreg domeniul analizei pieţei. Menţionăm că aceste metode de previziune sunt aplicabile atât pieţelor futures cât şi celor spot pe care se tranzacţionează instrumente monetare şi financiare.

Îşi pot schimba rolul
Această latură a analizei pieţei porneşte de la premisa că preţul oricărui produs este rezultatul acţiunii cererii şi ofertei pentru produsul respectiv şi că, la rândul lor, aceste două componente ale pieţei care determină formarea preţului, sunt supuse acţiunii diverşilor factori de influenţă. Pentru fiecare astfel de factor se pot construi scenarii logice de influenţă, însă problema cea mai spinoasă nu este numărul foarte mare de factori care acţionează asupra cererii şi ofertei pentru un produs sau altul, ci faptul că unii dintre ei sunt foarte greu de cuantificat, iar acţiunea lor nu este una constantă. În orice moment, din mulţimea factorilor de influenţă unii sunt dominanţi, determinând într-o proporţie covârşitoare mişcarea preţului într-o direcţie sau alta, în timp ce alţii au o influenţă minoră şi pot fi chiar eliminaţi din calcul în unele cazuri. În alte situaţii, aceiaşi factori care au fost dominanţi pot deveni secundari, rolul dominant fiind luat de alţii. De aceea, într-o analiză pe principii fundamentale, trebuie identificaţi cât mai mulţi factori de influenţă şi studiate consecinţele acţiunii lor asupra cererii şi ofertei pentru produsul analizat. În cazul în care se omite din calcul unul din aceşti factori, rezultatele analizei pot fi distorsionate, iar dacă acel factor devine unul dominant sau apare un factor surpriză, consecinţele devin dezastruoase în tranzacţii.

(Ioan Aleman, director departament dezvoltare Sibex)

Publicat in: Afaceri


Scrie un comentariu

Protected by Webpro.ro
Citește articolul precedent:
Gura lumii

De râsu’ plânsu’ nu alta, unul dintre zvonurile răzbite de curând din sudul judeţului. Cică directorul unei companii naţionale care...

De pazã la Campionatul mondial al câinilor de salvare

Organizaţia neguvernamentală Search and Rescue Service (SARS) România, cu sediul în oraşul Petrila, va asigura asistenţa medicală umană pe tot...

Bulina albă – 1.07.2009

Ioan Dobrică, şeful  Staţiei CFR Petroşani Pentru că se zbate să menţină în circulaţie trenurile pentru navetiştii din Valea Jiului,...

Închide