Mesagerul financiar-fiscal

ÎNREGISTRAREA ŞI MODIFICAREA DOMICILIULUI FISCAL

Procedura de înregistrare a domiciliului fiscal a fost modificată în data de 3.10.2017, fiind actualizate procedurile de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum şi modelul şi conţinutul unor formulare care au fost aprobate prin Ordinul Preşedintelui ANAF nr. 3845/ 2015.
La data adoptării Ordinului Preşedintelui ANAF nr. 3845/2015, procedura de înregistrare a domiciliului fiscal a fost adaptată prevederilor Codului de procedură fiscală, unde se precizează că, în cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, prin domiciliul fiscal pentru persoanele juridice se înţelege sediul social sau locul unde se exercită gestiunea administrativă şi conducerea efectivă a afacerilor, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat, respectiv adresa unde îşi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice.
Odată cu intrarea în vigoare a O.G. nr. 30/2017, 3 septembrie 2017, Codul de procedură fiscală a fost modificat, în sensul că s-a introdus prevederea că modificarea domiciliului sau sediului social, care reprezintă şi domiciliu fiscal, are ca efect şi modificarea de drept a domiciliului fiscal, fără ca respectivul contribuabil/plătitor să aibă obligaţia depunerii cererii de modificare a domiciliului fiscal.
Practic, în această situaţie, transferul dosarului fiscal al contribuabilului/plătitorului de către vechiul organ fiscal central către noul organ fiscal central se face în termen de 15 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrele în care se înregistrează modificările privind sediul social/domiciliul.
În contextul acestor modificări, a fost publicat Ordinul Preşedintelui ANAF nr. 2853/ 2017 privind modificarea şi completarea Ordinului Preşedintelui ANAF nr. 3845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial nr. 783 din 3 octombrie 2017, prin care se actualizează următoarele:
– procedura de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor supuşi înregistrării în registrul comerţului;
– procedura de modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor persoane fizice care deţin cod numeric personal, aprobarea procedurii de modificare a domiciliului fiscal al contribuabililor supuşi înregistrării în registrul comerţului, în cazul în care domiciliul fiscal este stabilit la sediul social;
– aprobarea procedurii de modificare a domiciliului fiscal pentru persoanele fizice care deţin cod numeric personal, în cazul în care domiciliul fiscal este stabilit la domiciliu.

Înregistrarea efectivă a domiciliului fiscal
Prima dintre procedurile actualizate prin intermediul Ordinului Preşedintelui ANAF nr. 2853/2017 este cea referitoare la înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal pentru contribuabilii persoane juridice, persoane fizice autorizate (PFA), întreprinderi individuale (II) şi familiale (IF) care au obligaţia înregistrării în registrul comerţului şi care au obligaţia înregistrării/modificării domiciliului fiscal dacă:
– se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercită gestiunea administrativă şi conducerea efectivă a afacerilor sau la locul în care se află majoritatea activelor;
– se solicită înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, de către entităţile fără personalitate juridică (PFA, II, IF);
– se solicită modificarea domiciliului fiscal, cu excepţia cazului în care acesta este stabilit la sediul social.

O altă procedură actualizată o reprezintă procedura pentru contribuabili supuşi înregistrării în registrul comerţului, în cazul în care domiciliul fiscal este stabilit la sediul social. În acest caz sunt vizate sunt entităţile care au obligaţia înregistrării în registrul comerţului şi care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
– sediul social reprezintă şi domiciliul fiscal;
– au solicitat înregistrarea menţiunilor privind modificarea sediului social în registrul comerţului.

Cea de-a treia procedură actualizată se referă la modificarea domiciliului fiscal în cazul contribuabililor persoane fizice care deţin cod numeric personal şi care îşi stabilesc domiciliul fiscal la adresa unde locuiesc efectiv, dacă:
– adresa unde locuiesc efectiv este diferită de domiciliu, stabilit potrivit legii;
– se solicită modificarea domiciliului fiscal, cu excepţia cazului în care acesta este stabilit la domiciliul persoanei fizice.
Conform normelor în vigoare, în termen de maximum trei zile lucrătoare de la data depunerii primei declaraţii fiscale, organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilii şi-au stabilit domiciliul fiscal, transmite o solicitare scrisă organului fiscal central în a cărui rază teritorială aceştia au avut ultimul domiciliu fiscal, în vederea transferului dosarului fiscal.
Acesta va fi transmis în termen de cel mult 10 zile de la primirea acestei solicitări şi va fi însoţit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum şi de fişa de evidenţă de plătitor, cu confirmare de primire.

Ultima modificare se referă la modificarea domiciliului fiscal în cazul contribuabililor persoane fizice care deţin cod numeric personal şi al căror domiciliu reprezintă şi domiciliul fiscal, în cazul acestora competenţa de administrare trece la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul domiciliu în termen de 15 zile lucrătoare de la data modificării domiciliului.

 

Rubrică susţinută de TVG Tax Audit srl Deva
Societate de consultanţă fiscală • Societate de audit financiar
email: [email protected]

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura