Politica si administratie

„Din luna mai, deponeul ecologic va fi funcţional”

Sorina Popa

Lucrările la deponeul ecologic de la Bârcea Mare au început în urmă cu câţiva ani, ele au fost finalizate, dar investiţia nu funcţionează nici până acum. Motivul? Legislaţia încâlcită şi moştenirea proastă lăsată actualei conduceri a Consiliului Judeţean. În aceste condiţii, a fost nevoie de găsirea unei variante legale şi inteligente ca să nu ajungem un judeţ sufocat de gunoaie, pentru că nu mai avem unde să le depozităm.

– Domnule preşedinte Mircea Bobora, cum aţi reuşit să ajungeţi la o concluzie şi să alegeţi varianta optimă în cazul administrării deponeului ecologic?
– Am decis să selectăm un operator privat pentru administrarea deponeului ecologic de la Bârcea Mare. Din cauze independente de voinţa noastră, adică termenele lungi de judecată a contestaţiilor în cadrul licitaţiei pentru desemnarea operatorului final pentru deponeul ecologic, am ajuns în situaţia de astăzi. Adică deponeul nu funcţionează. Nu mai avem timp, aşa că am fost nevoiţi să acţionăm. În aceste condiţii, a trebuit să ne reorientăm. Am avut de ales între două variante. Prima variantă, aceea de a înfiinţa o societate comercială a Consiliului Judeţean, are dezavantaje, acela de a angaja 110 persoane pe o perioadă determinată, necesita cheltuieli suplimentare, un milion de lei pentru capitalul social al societăţii. Apoi, la desemnarea operatorului final, cele 110 persoane trebuiau concediate. La sfatul Ministerului Dezvoltării, am decis că soluţia cea mai rapidă şi optimă este încredinţarea directă a activităţii către un operator abilitat. Asta a fost a doua variantă. Am primit oferte în acest sens din toată ţara, din Bucureşti, Piteşti, Cluj, Bihor. I-am solicitat pe toţi cei despre care ştiam că funcţionează în condiţii similare. Să fie clar, operatorul pe care-l selectăm acum nu va fi cel final, acela va fi desemnat în urma licitaţiei care este în derulare.

– Nu mai avem unde duce gunoaiele? Au fost înfiinţate mai multe deponeuri provizorii. Şi, de ce a fost nevoie de declararea stării de urgenţă pentru gunoaie?
– Comitetul Judeţean de Urgenţă a hotărât, în unanimitate, după expunerea situaţiei, aprobarea declarării stării de urgenţă privind deşeurile. Adică, am fi ajuns într-o stare critică dacă nu mai aveam unde să depozităm gunoaiele. La deponeul provizoriu de la Petroşani nu mai este loc să se depoziteze, iar cei de la Salubritate Deva ne-au avertizat că din luna mai nu vor mai avea posibilitate să preia deşeuri pe zona lor de activitate. După graficul făcut, vom avea funcţional deponeul ecologic din perioada 4-10 mai. În această perioadă vom da ordinul de începere a activităţii aici.

– Ştiu că este nevoie, pentru funcţionarea deponeului, de o autorizaţie de mediu.
– Am scurtat, prin deciziile luate din toamna anului trecut, cu cel puţin şase luni momentul începerii operării deponeului. De ce? Pentru că autorizaţia integrată de mediu trebuie, conform caietului de sarcini, obţinută de către cel care ajunge operator. Iar noi, consiliul judeţean, ca să scurtăm timpul, am făcut toate demersurile pentru obţinerea acestei autorizaţii, care va fi eliberată în luna mai 2017. De opt luni am început demersurile pentru acest lucru.

– Ce criterii aveţi în vedere la selectarea operatorului temporar?
– Precizez că este vorba de un operator care va presta doar o perioadă scurtă, până când vom avea un câştigător al licitaţiei care se află în derulare. Iar criteriile de selectare a operatorului temporar sunt: experienţa şi bonitatea companiei, preţul la care oferă serviciile şi, nu în ultimul rând, capacitatea de a porni în cel mai scurt timp activitatea pe deponeul de la  Bârcea Mare. În această perioadă, toţi ofertanţii vizitează deponeul.

– Care este graficul propus?
– Ofertele vor fi depuse până în data de 13 aprilie. În 18 aprilie vrem să comunicăm oferta acceptată. Există o comisie pentru asta. În 24 aprilie ne propunem să semnăm contractul. Între 25 aprilie şi 3 mai va fi organizat un training de către firma Strabag, în paralel cu mobilizarea firmei câştigătoare şi operare de probă. Ordinul de pornire a activităţii va fi dat în perioada 4-10 aprilie. Mulţumesc pentru înţelegere şi pentru modul operativ de rezolvare a problemelor şi Prefecturii Hunedoara şi Agenţiei pentru Protecţia Mediului Deva. Oamenii de acolo ştiu cât de complicate sunt procedurile respective.

– Cine îşi asumă responsabilitatea pentru problema deşeurilor?
– Preşedintele Consiliului Judeţean îşi asumă întreaga responsabilitate pentru transparenţa şi echidistanţa în modul de soluţionare a problemei deşeurilor. E adevărat, e cea mai acută problemă a judeţului. Nu vreau să vorbesc despre moştenirea lăsată şi despre greutăţile pe care le-am întâmpinat ca să reuşim să pornim acest mecanism.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura