ActualitateFlash

Capcane periculoase pe calea ferată

Carmen Cosman

Călătoria cu trenul a devenit un sport extrem şi în orice moment, s-ar putea produce o tragedie pe calea ferată. Tabloul este sumbru: şine deformate sub greutatea garniturilor de tren, traverse lipsă, şuruburi rupte sau semnale acoperite de vegetaţia abundentă. Oficialii CFR vorbesc în tot acest timp despre proiecte şi mai puţin despre realizări.
 

Nu se văd semnalele, de vegetaţie
Trenurile de marfă sau de călători care circulă prin judeţul Hunedoara sunt supuse unor riscuri majore şi doar experienţa mecanicilor sau a însoţitorilor de tren a dus la evitarea producerii unor tragedii pe calea ferată. Infrastructura învechită este la pământ şi acest lucru se vede în numeroasele deraieri sau chiar răsturnări de trenuri produse în ultimii ani. „Probleme sunt de la Vinţu de Jos la Arad sau de la Simeria la Târgu Jiu. Vegetaţia a crescut atât de mult, încât sunt zone unde nu se mai văd nici semnalele luminoase de pe calea ferată. Totuşi, cele mai multe probleme sunt între Şibot şi Aurel Vlaicu sau între Turdaş şi Orăştie. Acum două săptămâni, la intrarea în Deva, un semnal era acoperit complet de vegetaţie. Nu am putut să văd dacă am verde sau nu”, spune un mecanic de locomotivă, căruia o să-i spunem doar Doru, ca să nu aibă mai apoi de suferit. Şi nu este singura zonă cu probleme. Pe Defileul Jiului, tunelurile sunt cele care creează inconveniente. „Am fost în urmă cu vreo două săptămâni pe locomotivă şi m-am îngrozit. Îmi spuneau mecanicii că le este teamă că oricând se pot produce surpări”, declară unul dintre controlorii de bilete de pe ruta Simeria – Târgu Jiu. Şi chiar au de ce să îşi facă probleme. Actualele tuneluri de pe ruta Bumbeşti – Livezeni au fost construite după cel de-al Doilea Război Mondial şi de mult nu au mai intrat în reparaţii „capitale”. Unele prezintă acum fisuri, „mascate” de icuri sau bârne de lemn şi chiar infiltraţii serioase. Motivul ni-l explică chiar un angajat al CFR, pe care l-am găsit în Halta Strâmbuţa de pe Defileu: „Nu sunt bani. Pe la începutul anilor 2000, au început lucrările de reparaţii la tunelul de la intrarea pe Defileu, dar merg greu de tot. Muncitorii vin, repară ce repară, dar dacă  nu sunt bani, pleacă şi se mai întorc când se mai achită din lucrări. Să vedeţi cum se schimbă liniile de cale ferată: se aduc bucăţi de la cele vechi, dezafectate, de prin Gorj”.

 

Trenurile circulă pe şine deformate
Una dintre zonele cu cele mai mari probleme se găseşte în Valea Jiului, mai precis între Aninoasa şi Uricani, o rută foarte tranzitată, mai ales de trenurile încărcate cu cărbune. Aici, şinele s-au deformat sub greutatea garniturilor şi nimeni nu s-a grăbit să le înlocuiască. Gheorghe lucrează de 30 de ani ca mecanic de locomotivă şi nu a fost niciodată implicat în vreun incident pe calea ferată, dar acum, spune că se teme pentru siguranţa lui. „Este dezastru. Nu ţin minte când s-a reparat ultima dată această porţiune de cale ferată. Sunt probleme mari cu «piticii» (n.r. semafoarele de înălţime mică de pe calea ferată, cu două culori – albastru şi alb – folosite mai ales la manevre), care nu se mai văd deloc dintre arbuşti. Uitaţi-vă cum arată şinele. Trebuie să mergem cu mare atenţie, sunt porţiuni unde se circulă cu cinci kilometri la oră, că altfel, riscăm să deraiem”, povesteşte mecanicul de locomotivă. Şi să nu uităm că în această zonă, accidentele par să se ţină lanţ.
Oamenii spun că problemele s-au acutizat, după disponibilizarea personalului din cadrul CFR, care s-ar fi făcut haotic. Personalul de conducere a rămas fixat în scaune, iar angajaţii de la întreţinere au fost puşi pe liber. Şi totuşi, reprezentanţii CFR susţin că restructurările au drept scop „restabilirea echilibrului economico-financiar” şi „asigurarea finanţării la nivelul cheltuielilor minime de întreţinere şi exploatare a infrastructurii”.

Multe proiecte, prea puţine realizări
În timp ce transportul pe calea ferată se prăbuşeşte la propriu, oficialii CFR vorbesc despre „preocuparea majoră” pentru „eliminarea efectelor negative care şi-au pus amprenta asupra infrastructurii feroviare”. Iar sumele alocate nu sunt deloc mici, însă, pe teren, nu am reuşit să descoperim unde au ajuns aceşti bani. Oana Brânzan, şeful Biroului de Presă din cadrul Companiei Naţionale de Căi Ferate – CFR SA, spune că numai în acest an, pe raza de activitate a Secţiei L9 Simeria, Regionala CF Timişoara a contractat şi executat lucrări de îndepărtare a vegetaţiei, pentru asigurarea vizibilităţii şi a gabaritului CF, precum şi lucrări de întreţinere a zonei de siguranţă şi asigurarea vizibilităţii la semnale, în valoare de 68.320 lei. Alte aproape 1,4 milioane de lei au fost alocate pentru lucrări de înlocuire a traverselor de lemn la nivelul liniei de cale ferată, precum şi a traverselor speciale de lemn pe podurile metalice. În plus, infrastructura feroviară din judeţul Hunedoara a beneficiat de fonduri pentru lucrări de reabilitare a porţiunilor de drumuri şi căi ferate afectate de inundaţiile din primăvara anului 2005, finanţate din fonduri externe şi de la bugetul de stat. De la bugetul de stat, au mai fost alocate fonduri pentru lucrări de revopsire la podurile metalice de cale ferată de pe raza Sucursalei RCF Timişoara, în valoare de peste  un milion de lei,  iar alt milion de lei a ajuns la Sucursala Timişoara, pentru lucrarea „Consolidare Terasament km 65+100 la km 64+400 linia CF Simeria – Petroşani“. Reprezentanţii CFR vorbesc şi de o serie de proiecte, care ar urma să cutremure din temelii străvechea infrastructură şi să ne aducă în rândul ţărilor europene, dar asta, doar în cazul fericit în care se va şi finaliza implementarea lor.

One thought on “Capcane periculoase pe calea ferată

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura