ComunitateFlash

A fost făcut public Raportul AGIFER referitor la accidentul feroviar de la Băniţa . Mecanicii morţi, principalii vinovaţi!

Natalia Bumbac

După exact un an de la tragedia de pe calea ferată în care şi-au pierdut viaţa doi mecanici de locomotivă, autoritatea competentă în investigarea acestor evenimente, AGIFER, a publicat concluziile anchetei. Accidentul feroviar, în care un tren marfar al Companiei Unicom Tranzit a deraiat, s-a produs în 8 aprilie 2017, la ora 14.30, pe secţia de circulaţie Petroşani – Simeria, între staţia CFR Băniţa şi Halta de mişcare Merişor. Gradul de severitate la care a fost încadrat evenimentul feroviar este unul grav.

„Oboseala şi consumul de alcool”
De la bun început, experţii de la AGIFER menţionează că accidentul s-a produs, în principal, din cauza vitezei mari cu care se deplasa garnitura, provocată de o eroare umană. „Cauza directă a producerii accidentului feroviar s-a produs ca urmare a faptului că la circulaţia pe o zonă situată în curbă, viteza trenului (92 km/h) a depăşit cu 130 la sută viteza maximă admisă pe secţia de circulaţie (40 km/h). Creşterea vitezei trenului s-a produs pe fondul unor erori umane, erori care au făcut ca robinetul de aer de la primul vagon din tren să se afle pe poziţia «închis», conducta generală de aer fiind astfel întreruptă, iar frânele automate ale trenului să nu asigure frânarea acestuia”, se arată în raportul AGIFER. Tot aici se precizează că starea fizică a personalului, oboseala şi consumul de băuturi alcoolice au contribuit la crearea situaţiei descrise mai sus. „Starea fizică a personalului de locomotivă afectată de: consumul de băuturi alcoolice în timpul desfăşurării activităţii şi oboseala acumulată în intervalul de timp cuprins între plecarea de la domiciliu şi momentul producerii accidentului, oboseală manifestată, în cazul mecanicului de locomotivă, pe fondul vârstei de 67 de ani”, se explică în raport.
În continuarea raportului, experţii de la AGIFER au stabilit şi alte cauze care au favorizat accidentul feroviar, printre acestea numărându-se şi nerespectarea unor norme legale de către administratorul şi personalul operatorului de transport feroviar, Unicom Tranzit SA. Operatorul de transport nu a adaptat programul de circulaţie pentru ca personalul de pe locomotivă să beneficieze de odihnă sau să fie înlocuit.

„Trenul – fără probleme tehnice”
În cuprinsul investigaţiei este descrisă în amănunt, pe baza documentelor, a datelor tehnice a garniturii şi a declaraţiilor martorilor tot traseul pe care l-a parcurs marfarul morţii, de la punctul de plecare până la momentul accidentului. Tot aici este menţionat faptul că în apropiere de Halta de mişcare Crivadia, mecanicul de locomotivă a solicitat către Halta de mişcare Merişor cale liberă până la Staţia CFR Baru Mare, întrucât trenul a rămas fără frână. Solicitarea a fost auzită o singură dată, după care comunicarea cu mecanicul s-a întrerupt. Intervenţiile făcute de către personalul din Halta Merişor nu au primit nici un răspuns. La scurt timp s-a aflat că trenul a deraiat.
Raportul AGIFER conţine şi referinţe despre starea tehnică a locomotivei şi a vagoanelor, nefiind constatată nici o defecţiune care ar fi putut favoriza tragedia. Asta, deşi, iniţial existau voci care susţineau că locomotiva ar fi fost depăşită din punct de vedere tehnic.
În ceea ce priveşte robinetul de la primul vagon care a fost găsit pe poziţia „închis” şi care făcea ca sistemul de frânare al vagoanelor să nu funcţioneze, în anchetă se constată că „putea fi manipulat corect şi etanşa corespunzător”.
„În concluzie, comisia de investigare consideră că, nici starea tehnică a vagoanelor din compunerea trenului de marfă nr. 50457 şi nici marfa din aceste vagoane nu au influenţat producerea deraierii”, se precizează în raportul AGIFER. Cât priveşte starea fizică a celor doi mecanici, cu vârste de 51 şi 67 de ani, în investigaţie se arată că ambii au ajuns în data de 8 aprilie 2017, la ora 02.00, în Staţia CFR Caracal, după ce s-au deplasat peste 100 de kilometri de la domiciliu cu trenul. „Rezultatul a fost «negativ» la verificarea cu aparatul etilotest şi «apţi» din punct de vedere fizic”, se spune în investigaţia AGIFER. Trenul a plecat din Caracal, iar la Staţia CFR Târgu Jiu, pe traseu au fost detaşate anumite vagoane, locomotiva fiind cuplată la altele, iar verificările sistemului de frânare reveneau personalului de pe locomotivă, susţin experţii AGIFER. În ceea ce priveşte starea de ebrietate a celor doi mecanici, ancheta a stabilit că au consumat băuturi alcoolice în locomotivă.
În accidentul feroviar de la Băniţa şi-au pierdut viaţa Milotin Eugen, ajutorul de mecanic şi mecanicul Garcea Alexandru. În urma tragediei a fost deschis şi un dosar penal în instrumentarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Haţeg.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura